یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

راه‌پیمایی عظیم اربعین از دو جهت با اغتشاشات اخیر ارتباط دارد:

یکی اینکه دشمن سعی کرد با استفاده از این اغتشاشات، توجه مردم را از این حماسه میلیونی برگرداند.

 

دوم اینکه در ایام اربعین، بسیاری از نهادهای کشور تعطیل شده بودند و همه‌ی ذهن‌ها به سمت اربعین معطوف شده بود، لذا در یک غفلت راهبردی قرار داشتیم که دشمن متوجه شد و کمال استفاده را برد.

 

 

+ یکی از مسائلی که این چند وقت خیلی ناراحت کننده بود، این بود که هر جا می‌رفتی، می‌گفتند بعد اربعین بیا! یعنی خیلی از ادارات و سازمان‌ها در ظاهر باز بودند اما به دلیل نبود نیروها، رسماً مختل بودند.

  • Oceanus

یک دختری سکته کرد و مرد. یک جماعت ضددین و ضد نظام هم بهانه‌ پیدا کردند تا به اسلام و انقلاب حمله کنند. همه هم می‌دانند که احدی از این جماعت دلشان به حال آن دختر نسوخته، چون اگر بنا بر دلسوزی باشد، حداقل ده‌ها مورد دیگر وجود داشته که این جماعت نسبت به آن‌ها خفه‌خون گرفته‌اند.

نقد خودم راجع به گشت‌کاریکاتوری رو هم قبلاً گفتم. 

  • Oceanus

بعضیا میگن جمهوری اسلامی، مدینه‌ی فاضله است اما با توجه به مشکلات موجود، این سوال پیش می‌آید که ما چه جور مدینه‌ی فاصله‌ای هستیم که این همه مشکلات داریم؟

همون بعضیا میگن ملاک تفکیک مدینه‌ی فاضله از غیر فاضله، رییس مدینه است نه مشکلات و چون تو جمهوری اسلامی، رییس مدینه نائب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، پس جمهوری اسلامی، مدینه‌ی فاضله است.

 

اما این حرف یک اشکال دارد:

حکمای اسلامی مثل فارابی، وقتی می‌خوان از انواع مدینه صحبت کنند، ملاک اصلی مدینه رو هدف مردم از اجتماع و تعاون می‌دونن.  یعنی قصد و غرض این مردمی که دور هم جمع شدن رو از همه چیز مهم‌تر می‌دونن.

اگر هدف از اجتماع و تعاون مردم ایران، سعادت و امور معنوی باشد، آن وقت ما مدینه‌ی فاضله هستیم. اما اگر هدف ما، صرفا رفع نیازهای مادی و رفاه و آسایش دنیوی باشد، جامعه‌ی ما مدینه‌ی فاضله نیست.

 

 

متاسفانه جامعه‌ی ما خیلی قاطی پاتیه و راحت نمیشه راجع به هدف مردمش قضاوت کرد. تکثر اهداف در جامعه‌ی ما زیاد است. یک عده‌ی قلیلی که هدف آن‌ها از اجتماع، سعادت بود، بر دیگر اقلیت‌ها پیروز شدند و حکومت را به را دست گرفتند. این یعنی که جهت‌گیری کلی ما به سمت مدینه‌ی فاضله است، اما اینکه بگیم ما مدینه‌ی فاضله هستیم سخته.

 

با این حال بیاید فرض کنیم ما مدینه‌ی فاضله هستیم اما بازهم یک مدینه‌ی فاضله‌ی به شدت سست و ضعیف هستیم. چرا؟!

چون یکی از ویژگی‌های مدینه‌ی فاضله، عدالت است. چقدر در جامعه‌ی ما عدالت وجود دارد؟! به نظر من خیلی کم. به میزان ناعدالتی موجود در جامعه، ما از مدینه‌ی فاضله‌ی واقعی فاصله داریم و عقبیم.

دلیل دیگه‌ش هم اینه که گفتیم هدف سعادت خیلی مهمه. اما الان وقتی صحبت‌های حاکمان جمهوری اسلامی رو گوش می‌دهیم، به غیر  از کلام رهبری، سعادت را مهجور و منزوی می‌بینیم. یعنی اگرچه رییس اول مدینه‌ی جمهوری اسلامی، شخص مناسبی است، اما رؤسای بعدی چندان لایق نیستند.

 

نتیجه‌گیری:

ملاک و معیار اصلی مدینه‌ی فاضله، نه رییس مدینه است، نه مشکلات مادی آن، بلکه ملاک اصلی، اهداف مردم و به تبع آن، عدالت در جامعه است.رییس اول مدینه و پس از آن رؤسای بعدی جامعه، نمودی از حاکمیت سعادت و عدالت بر جامعه است و میزان مفاسد موجود در حاکمان، شاخص اصلی مفاسد جامعه است.

 

  • Oceanus

حقیقتا انتظار بعضی از اشتباهات رو از دولت رییسی نداشتم. دیگه این حد از نابخردی خیلی عجیبه. فکر می‌کردم دیگه دوران حسن عباسی و حرف‌های تندش گذشته اما ظاهراً اشتباه می‌کردم:

 

📹 واکنش تند حسن عباسی به زندگی فرزندان مسئولین در خارج از کشور:

 

🔹 مسئولی که فرزندش به خارج می‌رود بی‌شرف است.

🔹 باید آبروی مسئولی که فرزندش به آمریکا می‌رود را برد و به او توهین کرد.

🔹 کدام یک از فرزندان مسئولین که در خارج درس خوانده‌اند تا امروز خری شده‌اند؟

🔹 مسئولین جمهوری اسلامی افتخار می‌کنند که فرزندانشان در آمریکا درس می‌خوانند./ خبرفوری

 

 

  • Oceanus

ای نمک نشناسهای بی دین!

پا روی خون شهدا می گذارید برای گرفتن چند تا دونه رای!

توووف تو اون سیاستی که بخاد ناموس این مملکت رو اینطور به گند بکشه!

شما نان به نرخ روز خورهایی که برای منافع شخصیتون هر کاری میکنید، بدانید جریان انقلابی کوتاه نمی آد و فساد شما ها رو افشا میکنه!

😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎

 


 

آقا ببخشید دولت عوض شده؟!

 دولت مکتبی و انقلابی سر کار اومده؟!
ببینید نباید با شعار و عصبانیت با مسائل برخورد کرد. اینها هم دختران و عزیزان ما هستند، ما از دیدن شادی این عزیزان خوشحال هستیم. نباید همه چیز رو سیاسی کرد، ما علاقه داریم زنان ما در همه عرصه ها حضور فعالی داشته باشند.
🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈

🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

 

 

 

 

پاورقی:

1. این متن نمی‌دونم از کیه، ولی چیز خوبی بود، گفتم باز نظر کنم.

2. این خانم هم با این چادرش به نظرم نماد خوبی برای نشان دادن تناقض فکری و عملی بعضی‌هاست.

 

  • Oceanus

چکیده
الگوی «پسکاوی تجارب زیست مؤمنانه» روشی پیشنهادی برای مطالعه در حوزة علوم انسانی‌اسلامی با بهره‌گیری از تجارب زیستة مؤمنان و با لحاظ تأثیرپذیری آنان از معارف دینی در فهم پدیده‌ها و عملکردهای زندگی است. در این الگو نخست فهم‌ها یا عملکردهای مؤمنانه شناسایی و سپس به‌مثابه فرضیه‌ای ملهم از دین، به دین عرضه و ارزیابی می‌شود تا در نهایت از این طریق به دانش‌های جدید و مطابق شرایط جدید ـ و البته مورد تأیید دین ـ برسیم. در این تحقیق با روش تحلیلی ـ توصیفی به‌دنبال کاربست و نشان دادن نحوه استفاده از این روش برای تحقیق در حوزة علوم انسانی اسلامی و نشان دادن ظرفیت‌های آن هستیم که مطالعه موردی این روش، بر ایده «آتش‌به‌اختیار» انجام شده ‌است؛ ایده‌ای که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید. «آتش‌به‌اختیار» نمونة بارز تجارب زیست مؤمنانه است که ظرفیت بازخوانی در قالب الگوی پسکاوی برای تولید علم و نظریه دینی را دارد.‌ براین‌اساس‌، دیدگاه «آتش‌به‌اختیار» پس از شناسایی دقیق به‌عنوان فرضیه، به یکی از منابع مهم دینی، یعنی سیره عرضه و ارزیابی گردید. مطابق نمونه‌های یافت‌شده از سیره، دیدگاه «آتش‌به‌اختیار‌» در کلیت خود با سیره قابل تأیید است و انجام عمل آتش‌به‌اختیار در برخی شرایط اجتماعی مجاز و در هنگام عمل به آن نیز رعایت برخی شروط لازم است.
کلیدواژه‌ها: آتش‌به‌اختیار، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سیرة معصومان علیهم السلام، الگوی پسکاوی، تجارب زیسته

 

ادامه مقاله

  • Oceanus

نخبگان فساد

۰۲
شهریور

طبق نظریه نخبه‌گرایی سازمانی، همه‌ی تغییر و تحولات جامعه زیر سر نخبه‌هایی است که به طور سازمان یافته دارن با هم کار می‌کنند.

 

در مساله‌ی حجاب، نخبگان مروج برهنگی و بی حیایی، خیلی آزادانه و سازمان یافته دارن برای خودشون کار می کنن. طبق نظریه نخبه گرایی سازمانی، تا موقعی که اینها دارند آزادانه و هماهنگ کار می‌کنند، شما هرچی کار فرهنگی و قانونی و قضایی روی مردم انجام بدی هیچ فایده ندارد.

راه حل چیست؟

باید ارتباط سازمانی این نخبگان از بین برود.  طوری که نتونن هماهنگ با هم کار کنند.

 

وقتی سازمان نخبگان مروجان فساد (مثل بعضی از سلبریتی ها و مدل‌ها و ...) از بین رفت. این نخبگان مذهبی هستند که به طور سازمان یافته باید وارد میدان شوند. 

  • Oceanus