یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

دین بازاری

۳۰
شهریور

پیتر برگر یکی  از بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان دین که چند سال پیش فوت کرد، در کتاب سایه بان مقدس به پدیده شکل گیری دین و سکولاریسم می‌پردازد. به نظرم توصیفات خیلی خوبی از وضعیت دین در دنیا دارد ولی تحلیل‌ها و تفسیرهایش به شدت دچار سوگیری است.

یکی از توصیفات زیبایش راجع به دین در دنیای مدرن این است که دین، تبدیل به کالایی بازاری می‌شود. انواع روابط اقتصادی نظیر تبانی و کارتل سازی در نهاد دین پیدا می‌شود. اما در سطح فردی، دین تبدیل به مد می‌شود. یعنی دین مثل یک کالای مصرفی می‌شود که مثل لباس، هر روز یک شکل پیدا می‌کند. 

با توجه به این مطلب، ربط برخی از مداحان، روحانیون، سیاست‌مداران و برخی فعالیت‌های اقتصادی به راحتی روشن می‌شود.

  • Oceanus

وقتی صحبت‌های خیلی از مدعیان روشنفکری را مطالعه می‌کنم، چیزی که خیلی جلب توجه می‌کند، این است که فکر می‌کنند مردم با آن‌ها هستند، با این حال، خیلی از اوقات، با زورگویی به غرض خود می‌رسند. این مسأله حتی در صحبت‌های شخص معلوم الحالی مثل محمدرضا پهلوی نیز مشهود است.

طرفداران اغتشاشات در کشور نیز در حالی ژست مردمی بودن می‌گیرند که یک صدم جمعیت حاضرین در مراسمات مذهبی برای آن‌ها آرزو است.

تا جایی که یادم میاد، روشنفکران ایرانی، هیچگاه بدون اسلحه، توانایی خلق تغییر در ایران را نداشته‌اند.

  • Oceanus

اینکه بی حجابی جرم یا تخلف باشه، مخالفین و موافقین خاص خود را دارد.

اما یکی از حداقل لوازم تخلف شدن بی حجابی، اینه که دیگه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست و دولت خودش راسا می‌تونه متخلفین را جریمه کنه. یعنی همون طور که اداره آب و برق و گاز و ... ، بدون هیچ شاهدی و صرفا براساس نظر ناظر یا بازرس خودشون جریمه می‌کنند، وزارت کشور هم می‌تواند بر اساس نظر ناظرین خودش جریمه کند. یعنی دیگه هیچ شاهد و سند و مدرکی لازم نیست.

 

 

لایحه جدید. عفاف و حجاب رو ندیدم، اما در لایحه قبلی، هم می‌خواستن بی حجابی رو تخلف کنند هم می‌خواستن سخت گیری های جرم در اثبات تخلف لحاظ بشه که نامردی محض بود.

  • Oceanus

اغتشاشی که هدفش به زیر شکم خلاصه می‌شود، فاقد توان هژمونیک است.

بسیاری از آتش بیاران این اغتشاش نیز عده‌ای سیاستمدار و استاد دانشگاه ورشکسته و متقلب هستند که می‌خواهند از نمد برای خود کلاهی بدوزند.

 

تنها چیزی که مثل سال گذشته من رو نگران می‌کنه، عده‌ای مسئول خودباخته و واداده است.

  • Oceanus

سلاح ورز روسیه

۰۵
شهریور

 

به نظر شما اگر این آقا تو ایران بود، چه عاقبتی داشت؟

 

 

  • Oceanus