یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

بی حجابی به عنوان تخلف نه جرم

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱ ب.ظ

اینکه بی حجابی جرم یا تخلف باشه، مخالفین و موافقین خاص خود را دارد.

اما یکی از حداقل لوازم تخلف شدن بی حجابی، اینه که دیگه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست و دولت خودش راسا می‌تونه متخلفین را جریمه کنه. یعنی همون طور که اداره آب و برق و گاز و ... ، بدون هیچ شاهدی و صرفا براساس نظر ناظر یا بازرس خودشون جریمه می‌کنند، وزارت کشور هم می‌تواند بر اساس نظر ناظرین خودش جریمه کند. یعنی دیگه هیچ شاهد و سند و مدرکی لازم نیست.

 

 

لایحه جدید. عفاف و حجاب رو ندیدم، اما در لایحه قبلی، هم می‌خواستن بی حجابی رو تخلف کنند هم می‌خواستن سخت گیری های جرم در اثبات تخلف لحاظ بشه که نامردی محض بود.

  • Oceanus

حجاب

نظرات (۲)

  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--تصور می کنم دستوراتی در مورد حجاب در دین وجود داشته باشد.ولی اینکه حجاب دستاویز حکومت شده و اینهمه شاخ و برگ بگیرد کلا موضوع را از یک امر دینی خارج کرده و آن را حکومتی میکند.عدم اجرای یک امر دینی مستوجب عذاب اخروی هست ولی جریمه دنیائی و حکومتی ندارد مثل نماز نخواندن--ذکات ندادن--حج نرفتن -ربا خواری و ده ها مورد دیگر پس اگر این موارد به دولت و حکومت ربطی ندارد پس مسئله حجاب هم به حکومت ربطی ندارد مگر اینکه صراحتا اعلام کنند که موضوع حجاب را از نظر حکومتی و دنیائی در نظر دارند و ربطی هم به دین ندارد

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اینکه عده‌ای از حکم خدا سوء استفاده می‌کنند، اختصاص به حجاب ندارد.
    اما اینکه می فرمایید حجاب امری اخروی است نه دنیوی، حرف صحیحی نیست. در حقیقت این فرمایش شما، معنای سکولاریسم است. در حالی اسلام با سکولاریسم سازگار نیست و تقریبا تمام علمای بزرگ در این مساله اتفاق نظر دارند. 

    اصلا اگر دین را هم بگذاریم کنار و به طور عقلانی به حجاب نگاه کنیم، متوجه می شویم که امری اجتماعی است. در حقیقت حجاب برای کنترل حیوانیت در جامعه است. انسان موجودی چند بعدی است که هم بعد نباتی دارد، هم حیوانی و هم انسانی و فوق انسانی. وقتی حجاب نباشد، قوه شهوت حیوانی، زمینه تحریک و مجال فعالیتی بیشتری پیدا می کند و جامعه درگیر حیوانیت می شود.
    پس برای حفظ انسانیت در جامعه، باید حجاب به عنوان یک امر اجتماعی ضروری تلقی شود.
  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--پیش فرض شما و محور دید و فکرتان حجاب بوده و با این تفکر نوشته مرا خوانده اید--عرض کردم که جزای اجرا نکردن عبادات در روز قیامت است.پس جزای بی حجابی را هم در روز قیامت می دهند همان طوری که جزای نخواندن نماز را می دهند--با تجربه چهل و چند ساله حکومت ج.ا پافشاری بر مسئله حجاب کاملا سیاسی و حکومتی هست و هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد.ولی علیرغم این همه هزینه و خرجی که بابت تحمیل یک موضوع به نیمی از جامعه روا داشته شده ما شاهد هیچ ترقی و پیشرفتی در این موضوع نیستیم و امور خود مدعیان حجاب به جائی رسیده که با جناق و با جناق------راستی چرا ما از باورها و ذات خودمان به حکومت باج میدهیم-؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟--اینها مامور و مسئول نابودی دین و بخصوص مذهب هستند و سخت هم در این راه موفق عمل کرده اند

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اینکه حجاب یک امر عبادی یا غیر عبادی است را باید در متن دین جست و جو کرد و تا جایی که ما اطلاع داریم، حجاب هم در عبادات مطرح است و در هم در غیرعبادات.

    اما از دین هم بگذریم، حجاب ثمرات اجتماعی فراوانی دارد که نمی‌دانم چرا شما به آن توجه ندارید؟

    تفاوت نرخ حرامزادگی در ایران و اروپا به نظر شما ربطی به حجاب و عفاف ایرانی‌ها ندارد؟

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">