یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

دین بازاری

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ

پیتر برگر یکی  از بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان دین که چند سال پیش فوت کرد، در کتاب سایه بان مقدس به پدیده شکل گیری دین و سکولاریسم می‌پردازد. به نظرم توصیفات خیلی خوبی از وضعیت دین در دنیا دارد ولی تحلیل‌ها و تفسیرهایش به شدت دچار سوگیری است.

یکی از توصیفات زیبایش راجع به دین در دنیای مدرن این است که دین، تبدیل به کالایی بازاری می‌شود. انواع روابط اقتصادی نظیر تبانی و کارتل سازی در نهاد دین پیدا می‌شود. اما در سطح فردی، دین تبدیل به مد می‌شود. یعنی دین مثل یک کالای مصرفی می‌شود که مثل لباس، هر روز یک شکل پیدا می‌کند. 

با توجه به این مطلب، ربط برخی از مداحان، روحانیون، سیاست‌مداران و برخی فعالیت‌های اقتصادی به راحتی روشن می‌شود.

  • Oceanus

جامعه‌شناسی دین

نظرات (۳)

  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--اصولا قسمتهای مهم و مولد و واقعی دین ها از همان ابتدا پوشانده شدند و پیروان اولیه و دانشمندان بعدی همگی بدنبال مردم پسند کردن دین ها بودند و زیاد هم نگران واقعیت و اصل دین نبودند.شاهد بسیار مهم آن مراسم عزاداری سیدالشهدا هست.آسیب رساندن و ضربه زدن به بدن در دین اسلام جریمه دارد ولی فقیهان برای جلب بیشتر افراد نادان و دور از دین در باره این قسمت دین سکوت مرگبار گرفته اند و گاهی هم شاهد تقدیر و تقدیس و...هم بوده ایم--خالص ادیان در صفحات کتابهای اندیشمندان قائل به توحید در حال خاک خوردن است.ودر حال حاضر در هیچ جای دنیا دینی وجود ندارد و در همین ایران مذهبی وجود دارد که از پایه و اساس بر پایه دروغ بنا نهاده شده و در مسیحیت که فاجعه بار است و اهل تسنن هم در مذاهبی گیر کرده اند که حداقل نمی توان به آنها گفت دین

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اینکه دین حقیقی در سطح وسیعی دچار تحریف لفظی یا معنوی شده است، قابل انکار نیست. اما ذکر چند نکته لازم است:
    1. این تحریف انواع و سطوحی داشته است. تحریفاتی که در عصر مدرن در حال رخ دادن است، خیلی شدیدتر و عمیق تر است.
    2. واکنش ادیان و مذاهب مختلف به این تحریفات هم مختلف بوده است. جریان شیعه به دلیل داشتن پشتوانه عقلانی، از خیلی جهات مصونیت بیشتری داشته است.
    3. اینگونه نیست که برای طالب حقیقت، دین حقیقی در دسترس نباشد. قرآن که معجزه الهی است، هنوز در بین ما است و عقل که پیامبر درون است، هنوز در دسترس است.

  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--انسانها شاید ذاتا بدنبال راحت ترین و ساده ترین راهها هستند و تا آنجا که من شاهد بودم دین اولویت انسانهای دانا و دانشمند نبوده و درست مثل اوایل کار بیشتر اقشار ضعیف و غالبا کوتاه فکر آوار دین و تعصب هستند و تعدادی از متخصصین دین ها هم با تکیه به این افراد مکنونات قلبی خود را بنام دین مطرح کرده و امور خود را پیش می برند--انسانها خیلی دیر به فکر تغییر خود می افتند و معمولا دامنه این تغییرات شامل دین و مذهبشان نمی شود.بنظر من اختراع مذاهب راه میانبری به سمت سکون و سکوت باورهای دینی است.اتفاقا مذهب شیعه که توسط میهن پرستان ایرانی تولید شده تمام جنبه های تغییر را در نظر گرفته و کاملا انسانها را از تغییرات بی نیاز جلوه میدهد.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    راجع به قسمت اول فرمایش شما باید بگویم که درست نیست. در حقیقت یک تئوری به نام تئوری محرومیت در جامعه‌شناسی وجود دارد که در آزمون‌های میدانی چندان سربلند نبوده است.
    اندیشمندانی هم که می‌فرمایید دیندار نبوده‌اند غالبا متعلق به دوره‌ای خاص هستند. مثلا در دوران اونجا تمدن اسلامی بین قرون سه تا هفت، تقریبا همه اندیشمندان، متدین هم بوده‌اند. به گونه‌ای که شهید مطهری باور نمی‌کند خیامی که ملحد بود، همان خیامی باشد که ریاضی دان بود.
    در عصر ترجمه، فقط مطالب فلسفی یونان به عربی ترجمه می‌شود و مطالب الحادی یونان به جهان اسلام منتقل نمی‌شود مگر همین اواخر.
    راجع به قسمت دوم هم که فرمودید مذهب شیعه انسان‌ها را خلاف تغییر نشان می‌دهد باز هم فرمایش شما درست نیست. در تاریخ اسلام، شیعیان تعداد زیادی انقلاب و قیام داشتند و جمهوری اسلامی، مورد اخیر آن بوده است.
    نظریه حرکت جوهری ملاصدرا رو هم به عنوان جریان حاکم فلسفی شیعی در عصر حاضر اگر ملاحظه بفرمایید، همه چیز را در همه زمان متغیر می‌داند.
  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--در مقالاتی به ریشه های درد در ایران پرداخته ام و اولین و مهم ترین ریشه درد را دروغ عنوان نموده ام--با کمی تحقیق میتوان متوجه دروغهای رایج در مذهب شیعه شد--اول بلند کردن درب بیست تنی خیبر با دو انگشت--دوم پیمودن راه 1475 کیلومتری مکه تا کربلا در 24 روز--سوم ناپیدا بودن بقیه عمر امام حسین در قبل از دهه اول محرم--مشخص نبودن هزینه مسافرت کاروان امام حسین--شاگردی جابر بن حیان نزد امام صادق و موارد بسیاری از داستانهای غیبت و .....

    عرض کردم مذهب شیعه یک اقدام ناسیونالیستی ایرانی بود که موجب رهائی ایرانیان شد و بسیار هم خوب بود ولی در ادامه سخت به دامان خرافات افتاده و صرفا عقلائی بودن بعضی مواردش کار ساز نخواهد بود.شهید مطهری و گلزاده غفوری و بسیاری از اندیشمندان نقائص مذهب شیعه را بر شمرده اند.

    متعصب نباید بود.اگر قران و عقل را راهنما میدانید بسیاری از عقاید و اعمال شیعیان دقیقا مخالف نص صریح قران است.

    برای رد کردن یک عقیده و نظریه یک مورد نقض هم کفایت میکند و این در حالی هست که نقائض زیادی در مورد مذهب شیعه وجود دارد

    پاسخ:
    سلام علیکم
    بنده منکر خرافات نیستم. اما ریشه این خرافات کجاست؟
    در متون دینی و گفتار عالمان است؟ یا اموری دیگر؟


    شما گاهی اوقات می‌توانید به عنوان یک متکلم یا عالم الهیات با دین مواجه شوید که در این صورت باید به سراغ متون اصلی دینی بروید. گاهی اوقات هم به عنوان یک جامعه‌شناس که باید به سراغ دین زیسته مردم بروید. در هر دو صورت، نباید این دو ساحت را خلط کنید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">