یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

توهم همیشگی مدعیان روشنفکری

شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۰۴:۳۹ ب.ظ

وقتی صحبت‌های خیلی از مدعیان روشنفکری را مطالعه می‌کنم، چیزی که خیلی جلب توجه می‌کند، این است که فکر می‌کنند مردم با آن‌ها هستند، با این حال، خیلی از اوقات، با زورگویی به غرض خود می‌رسند. این مسأله حتی در صحبت‌های شخص معلوم الحالی مثل محمدرضا پهلوی نیز مشهود است.

طرفداران اغتشاشات در کشور نیز در حالی ژست مردمی بودن می‌گیرند که یک صدم جمعیت حاضرین در مراسمات مذهبی برای آن‌ها آرزو است.

تا جایی که یادم میاد، روشنفکران ایرانی، هیچگاه بدون اسلحه، توانایی خلق تغییر در ایران را نداشته‌اند.

  • Oceanus

نظرات (۴)

روشن فکر؟؟

چه اسم دروغین و بی مسمایی!

 

 

پاسخ:
جریان روشنفکری در کشورهای دیگه خوب جواب داد، اما تو ایران به دو دولیل حالت انگلی و بیماری پیدا کرد:
1. یکی اینکه توی ایران یگ جریان عقل گرای مذهبی قدرتمند وجود داد به نام حوزه.
2. دوم اینکه به طور کامل از طرف کشورهای بیگانه هم مورد حمایت قرار نگرفت و زیر سایه شاه رفت. مثلا تا همین اواخر، خیلی از اینه میخواستن به ربع پهلوی وکالت بدهند!
  • سید محسن موسوی
  • *بیائید بجای تصورخراب کردن خانه ظلم—خانه عدل بسازیم حتی به اندازه یک نفر

    پاسخ:
    انشاء الله 
  • سید محسن موسوی
  • اصولا وجود و ادامه موضوع روشنفکری ساخته و پرداخته شوروی و در حال حاضر روسیه هست--آنها مخرب ترین و دشمن ترین قشر نسبت به ایران و ایرانی هستند.خسارات زیادی از افراد این قشر دشمنخو متوجه مردم و دین شده است.لعنت خدا بر اول تا آخرشان

    پاسخ:
    بخشی از روشنفکران در تاریخ ایران مانند حزب توده، تحت نفوذ شوروی بودند، اما بخشی قطعا تحت نفوذ آمریکا بودند، مانند نهضت ملی و نهضت آزادی. جریان سیاسی اصلاح طلبی امروزی هم کاملا هماهنگ با آمریکا و اسرائیل هماهنگ است.
    یه آدم به اصطلاح اخلاقی نظیر مصطفی ملکیان که اخیرا تشت رسوایی بی اخلاقیش از بام افتاده نیز مواضعش با آمریکا بیشتر همخوانی دارد تا روسیه
  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--همان طوری که ایران از نظر فیزیکی تحت نفوذ سه دولت قدرتمند قرار گرفت که البته ظاهرا موضوع فیصله یافته از نظر موارد غیر مادی هم تحت نفوذ بوده و هست--حیطه روشنفکری و فرهنگی و... منطقه نفوذ روس ها هست---منطقه آخوند و دین و مذهب منطقه نفوذ انگلیس است  و منطقه صنعت و جغرافیا تحت نظر امریکا هستیم--امریکا کار زیادی با روشنفکران ندارد.

    پاسخ:
    سلام علیکم 
    اینکه بفرمایید منطقه دین و مذهب تخت نفوذ انگلیس است، کلامی شگفت آور است. بله، جریان‌هایی مثل فرقه شیرازی ها تخت نفوذ انگلیس هستند اما تعمیم آن نیازمند سند است و بنده مشتاق دیدن آن هستم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">