یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

شیوه مطالعه تاریخ

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۳۰ ب.ظ

تاریخ یک امر جزئی است. یعنی پدیده‌های تاریخی، اموری منحصر به فرد و دارای زمان و مکان خاص هستند.

وقتی می‌خواهیم پدیده‌های تاریخی را از گذشته به حال بیاوریم و استفاده کنیم، لاجرم باید ابزار فراتاریخی داشته باشیم. این ابزار فراتاریخی، عقل است.

عقل است که به امور کلی می پردازد. عقل قانون کلی تولید می‌کند و ما می‌توانیم با استفاده از عقل، امور جزئی را با هم مقایسه کنیم و یا آن‌ها را تعمیم بدهیم و کلی کنیم.

وقایع تاریخی چیزی بیش از پدیده‌های جزئی نیستند و استفاده از تاریخ تنها از عهده کسانی بر می‍اید که دارای قدرت عقل برای مقایسه و تطبیق امور جزئی باشند. 

 

 

امروزه هم دو جریان جریان عقلی غالب بیش نداریم:

یا فلسفه اسلامی را داریم که ریشه در فلسفه یونان داشته و به تدریج جنبه‌های الحادی آن حذف شد و در عصر صفویه و توسط ملاصدرا به یک نظام فلسفی قدرتمند دینی (به معنای سازگار با دین) تبدیل شد.

 

یا فلسفه‌های الحادی غرب را داریم.

 

تمامی جریان‌های ملی‌گرایانه یا قوم گرایانه امروزین ایران، یا ذیل جریان اسلامی باید اظهار وجود کنند یا ذیل جریان مدرن غربی و راه سومی ندارند.

یعنی اگرچه یک سری نمادهای محدود ملی یا قومی وجود دارد، اما چون فلسفه ندارد، نمی‌تواند نظام اخلاقی و حقوقی و سیاسی و ... تولید کند، لذا یا از بغض غرب می‌رود زیر علم اسلام یا از بغض اسلام می‌رود زیر علم غرب و ... . 

 

 

 

نظرات (۱)

شما بی وطن ها همه جای جهان از یونان تا توران را ارجح و اولویت و دارای ریشه میدونین جز خود ایران رو! بعد شماها به ما میگید وطن فروش!

غرب و عرب و عبری و یونانی و چینی و همه و همه و همه قابل اعتنا هستن جز ایرااااان! شماها دشمنان شماره یک ایرانید! از فرهنگ و آداب و رسومش تا طبیعت و اقتصادش.

پاسخ:
از ایران پیش از اسلام (نه درباره آن) کتاب علمی خاصی در دسترس ندارم. از حدود سه هزار سال پیش کتب یونانیان در دسترس است.‌ از قرن اول هجری، قرآن در دسترس است. از قرن دوم کتب حدیثی موجود است. از قرن سوم به بعد هم هم کتب دانشمندان مسلمان در دسترس است. کتب دوران مدرن هم در دسترس است. من با همینا کار می‌کنم.

اگر از ایران باستان کتابی به جا مانده است بفرمایید تا ما هم مطالعه کنیم.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">