تمرین جامعه‌شناسی

سعی می‌کنم به عنوان یک جامعه‌شناس، پدیده‌های اطرافم را تبیین کنم

تمرین جامعه‌شناسی

سعی می‌کنم به عنوان یک جامعه‌شناس، پدیده‌های اطرافم را تبیین کنم

تمرین جامعه‌شناسی

طلبو
دانشجو
اهل مطالعات جامعه‌شناسی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما

پیوندها

عوامل غیرمعرفتی تاثیرگذار بر ملاصدرا

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۰۰ ق.ظ

۱. مکنت خانوادگی

۲. استفاده از بزرگ‌ترین اساتید زمان


این دو مساله موجب‌شد که ملاصدرا بتواند در بزرگ‌ترین مراکز علمی زمان حاضر شود و با مشهورترین و متنفذترین عالمان  عصر ارتباط داشته‌باشد و به گنجینه‌ی علمی پیشینیان دسترسی یابد.

 

درآمدی بر نظام حکمت صدرایی،عبدالرّسول عبودیت، ج۱، ص ۲۹ و ۳۰

نظرات (۵)

  • دچارِ فیش‌نگار
  • سلام. دوست دارم بعضی مطالب شما رو  بازنشر کنم.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    موجب خوشحالیه.
    همه جوره مختارید.
  • رفیقِ نیمه راه
  • شاید کمی دست نیافتنی...

    پاسخ:
     البته همیشه لازم نیست.
    ناامید نیستم!
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • بعد میگن پول بی تاثیره!

    پاسخ:
    یقینا تاثیر دارد،
    ما که تاثیرش رو از عمق وجود حس می‌کنیم.
    لکن نتیجه‌ی نهایی به عوامل دیگری هم بستگی دارد.
    ----------

    حالا اینها به کنار، این ملّاصدرا حکومت پشتش نبود.
    معلوم نیست اگر حکومت پشتش بود چه کار‌های دیگری هم که می‌توانست بکند.

    سلام. نظرتون چیه راجع به اینکه بعضیا میگن ملاصدرا غرب زده است و فلسفه ی ما رو عقب انداخت؟!

    حقیقتا من بیسواد از این حرفها خنده ام میگیره.

    پاسخ:
    ملاصدرا برای دوره‌ی صفویه است.
    غرب تا دوره‌ی صفویه نسبت به ایران، برتری خاصی نداشت و عقب ماندگی ایران از دوره‌ی قاجاریه شروع شده.
    لذا غربزدگی به معنایی که از دوره‌ی قاجار شروع شد و تا الآن ادامه دارد، آن زمان اصلا معنا نداشت، نه تنها برای ملاصدرا، که مردم عادی آن عصر را هم نمی‌توان غربزده نامید.
    حتی در برخی سفرنامه‌های غربی، مثل سفرنامه شاردن، نویسنده آرزو می‌کند که کاش کشورش مثل ایران باشد.

    علی ایّ حال، باید دید منظور بنده خدایی که اون حرف رو زده چیه؟! شاید معنای دیگری مد نظرش باشد که ما نمی دانیم.

    سلام. برای من سوالی پیش اومده که ربطی به هیچکدوم از تاپیک ها نداره برای همینم همینجوری تصادفی این تاپیک رو باز کردم که بپرسم=|

     

    سوالم اینه که درمورد قیامت چرا اینطور نیست که هر انسانی بعد از مرگش با توجه به اعمالش همون موقع وارد بهشت یا جهنم بشه و دنیای مادی هم به حال خودش ادامه پیدا کنه؟ آیا اگر پایانی در کار نباشه موجودات بیشتری شانس به کمال رسیدن رو پیدا نمیکنند؟ پس چرا اینطور نیست؟ یا شاید منظور از پایان درواقع پایان انسان های روی زمین هست و هنوز امکان پیدایش موجوداتی مثل انسان یا کاملتر در جا های دیگه دنیای مادی وجود داره؟ درواقع احتمالات زیاد وجود داره و من اصلا نمیدونم کدوماش میتونه معتبر باشه. آیا شما میدونید؟

     

    یه سوال دیگه ام درمورد همین موضوع اینه که اگر قیامت به معنی پایان دنیای مادی هست یعنی عمل آفرینش خداوند در یک زمانی متوقف میشه؟ خب چرا این توقت اتفاق می افته؟ میدونیم که این فعل لازمه ذات خداست و ذات خدا هم که تغییری نمیکنه پس دلیل این توقف چی میتونه باشه؟

     

    پاسخ:
    سلام علیکم
    نکته اول راجع به عالم و آدم: اینکه فرمودید عالم مادی تمام می‌شود و بعد از آن هیچ عالم مادی وجود ندارد، را قبول ندارم چون تاکنون دلیل محکمی برای آن ندیده ام. اگر شما دیده اید به ما هم بگویید. از قول برخی عرفا چیزهایی شنیده ام، اما تصریحی در مطلب شما نداشت.

    راجع به اینکه فرمودید چرا آدم بعد از مرگ مستقیما به بهشت و جهنم نمیره، علتش اینه که ورود به بهشت و جهنم آمادگی می‌خواد و این امادگی در برزخ حاصل میشه. برای فهم این مطلب هم باید به حقیقت بهشت و جهنم پی ببرید. آیا بهشت و جهنم را مکانی میدانید که قرار است انسان به آن وارد شود یا حالت چیزی غیرمکانی و غیرزمانی و ... است؟!
    آیا رابطه ی نفس انسان و بهشت و جهنم را می دانید؟!




    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.