یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

زنان و ساختار قبیلگی

جمعه, ۲۳ دی ۱۴۰۱، ۰۳:۲۲ ب.ظ

درسته که سال ۵۷ انقلاب شد و به چند هزار سال حکومت قبیله‌ای در ایران پایان داد اما هنوز ساختار قبیلگی کشور از بین نرفته، چون حکومت هنوز نتوانسته کارکردهای قبیله را به طور کامل از او بگیرد.

هنوز که هنوزه، بخشی زیادی از امنیت و اقتصاد افراد، وابسته به خانواده و اقوام است و اگر آدم قوم و خویش درست و حسابی نداشته باشد، کلاهش پس معرکه خواهد بود. در این شرایط، مردها هم محتاج یک نظام پدرسالار قبیلگی خواهند بود چه برسد به زن‌ها. 

 

نتیجه:

تا موقعی که حکومت، توان پذیرش نقش‌های قبیله را ندارد، حرف از مقابله با نظام پدرسالار بیهوده خواهد بود.

 

راه چاره:

حکومت را بیخیال. خود مردم باید نظام‌های همبستگی جدید ایجاد کنند. من به شخصه، روابط دوستی با یک سری رفقای مومن دارم. مثلا در یک مورد قضایی، چندبار شکایت کردم و به نتیجه نرسیدم. رفقا رو جمع کردم و با کمی اغراق، دسته جمعی حمله کردیم و بخشی از حق و‌حقوق را گرفتیم. یعنی رفقام رو جایگزین حکومت کردم.

وقتی معیار همبستگی بین افراد، دین و ایمان افراد باشه، زن هم جایگاه رفیع دینی خودش رو پیدا می‌کنه.

بین ما زن یک نیروی اقتصادی نیست، چون دین نگاه اقتصادی به زن نداره. زن یک عنصر کاملا فرهنگی اجتماعی است. 

فرهنگی است، چون وظیفه اصلی انتقال فرهنگ به نسل بعدی را به عهده دارد. اجتماعی است، چون اکثر روابط خانواده‌ها، حول محور زنان است.

 

اگر حکومت هم دینی بشود و نگاه دینی به زن، در حکومت غالب بشود، مسلما جایگاه زنان هم در جامعه ما دگرگون می‌شود. برای مثال، نظام تحصیلی ما چه در حوزه و چه در دانشگاه، نه تنها مردانه و غیرزنانه بلکه غیرانسانی است.  کسانی که در این نظام تحصیلی به مدارج آخر می‌رسند، یا پولدار و بی دغدغه هستند، یا یه سری آدم بدبخت و بیچاره که برای ادامه تحصیل، مصائب مختلف را تحمل کرده‌اند و دچار آسیب‌های مادی و معنوی مختلف شده‌اند.

اگر من مسئول بودم، قطعا یک نظام تحصیلی متناسب با ویژگی‌های روحی و جسمی زنان طراحی می‌کردم.

ساختارهای حقوقی و فرهنگی و اقتصادی و ...، همگی باید براساس نگاه دین متحول شوند. «زن سرپرست خانوار» برای جمهوری اسلامی یک فحش است! در یک جامعه اسلامی، زنان اصلا نباید دغدغه اقتصادی داشته باشند، چه برسد به اینکه سرپرست خانوار باشند.

 

 

+ دوره سطح چهار جامعه الزهرا (سلام الله علیها) که معادل دکتری حساب میشه، شامل ۸۰ واحد درسی است که ۲۰ واحد پایان نامه و ۶۰ واحد کلاس است. مسئولان این مرکز دینی، اینقدر درک و توجه نداشته‌اند که یک زن متدین معمولی، در آن سن، صاحب خانواده و فرزند است و امکان حضور در دوره را ندارد. این وضعیت یک نهاد دینی است، شما خودتان وضعیت جاهای دیگر را حدس بزنید.

 

 

نظرات (۲)

  • این جانب
  • سلام

     

    چند نکته داشتم اگه اجازه بدین عرض کنم

     

    برچسب احمدی نژاد خیلی جالب و سوال برانگیز بود و ربطش رو به مطلب نفهمیدم

     

    و اینکه زن متدین معمولی چرا باید با چند تا بچه بره سطح چهار حوزه رو بخونه و اساسا چرا باید قائل باشیم و حق یا امتیاز یا امکان واجبی برای زن بدونیم که بره تحصیلات عالیه داشته باشه و در حین اینکه ازش توقع مادری و امثال اینها رو دارید؟

    قطعا تحصیلات زن رابطه ای با میزان فهم و درک او نخواهد داشت, قطعا دکترای فلان رشته برای یک زن قابلیت تربیت فرزند و خانه داری و شوهر داری زن رو تحت تاثیر قراره نمیده و نقشی تو کارکردهای اصلی یه زن در خانواده نخواهد داشت لذا اصرار و اصالت دادن به اینکه یک زن به اون جایگاه ها برسه رو خیلی نمیتونم هضم کنم.

     

    واقعا رسیدن به مدارج آخر علمی فقط مخصوص پولدارهای بی دغدغه یا بدبخت های پر مصیبت نیست, با این فراز از فرمایشتون هم اجازه بدین موافق نباشم. چون به نظرم از قضا خیلی از اونهایی که مدارج عالی تحصیل رو میخونن کم پول دغدغه مندن و سختی هایی قطعا داره ولی به مصیبت نمیرسه لااقل از نظر اونها

     

     

    پاسخ:
    سلام علیکم
    خیلی ممنون از نظر شما.

    ۱. اون احمدی نژاد اشتباه شده بود. می‌خواستم بزنم نژاد، خود سایت به طور خودکار اونو آورد و من حواسم نبود.

    ۲.  راجع به مطلب دوم شما، به نظرم نقد شما زمانی وارده که تحصیل زن، تاثیری در کیفیت زندگی و تربیت فرزند و کنش‌گری های او نداشته باشه.  اما اگر مطالب رشته تحصیلی، تاثیر مثبت داشته باشه، به نظرم مفید و بلکه ضروریه که ادامه تحصیل بده. البته به شرطی که شرایط ادامه تحصیل برای یک زن خانه دار فراهم باشه. 


    ۳. کسی که قراره سطح چهار حوزه یا دکتری دانشگاه بگیره، سنش بالا می‌ره. دیگه یکی مثل من که داره هر دوتا رو می‌خونه، قوز بالا قوزه. خب این تحصیل بلند مدت و سنگین، جلوی کار و کسب درآمد من و امثال من رو میگیره. افراد زیادی رو میشناسم که به خاطر مسائل مالی، ادامه تحصیل ندادن. از کل هم‌دوره‌ای های کارشناسی و ارشد که داشتم، فقط من وارد دوره دکتری شدم.

    ورود به دوره دکتری هم داره شبیه کنکور کارشناسی میشه و اگر شما پول داشته باشی، با یه سری جزوه و کتاب و مشاوره، خیلی راحت در مرحله کتبی قبول میشی.
  • سید محسن موسوی
  • بدون تردید بشر نیازمند تغییراتی در خود

    می باشد.اما،گاهی سالها طول می کشد تا فردی خود را قانع کند که احتیاج به تغییر کردن دارد

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">