یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

ایران-حماس از زاویه دیگر

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰ ب.ظ

ظاهراً حماس بدون اطلاع به ایران و حزب الله وارد نبرد با اسرائیل شده بود. در این شرایط، درگیری‌ سخت شده و حماس انتظار حمایت از ایران و حزب الله داشته. اما ایران و حزب الله هم نمی‌تونستن همینطوری وارد نبرد بشن.

چرا؟ چون حماس تحت تاثیر قطر و ترکیه است و احتمال اینکه این درگیری یک تله برای ایران یا حزب الله باشه، بالا بود. اگر احتمال تله هم منتفی باشه، باز هم درگیری غیربرنامه‌ریزی شده بود و نتیجه جنگ معلوم نبود. لذا هیچکس حاضر به پذیرش مسئولیت نبود. کلید واژه «بی‌تابی» در کلمات مقام معظم رهبری هم ناظر به همین مسأله بود. یعنی جنگ حماس و اسرائیل از یک طرف فرصتی برای ضربه به اسرائیل است و باید غنیمت شمرده شود ولی از طرف دیگر، هزینه‌هایی دارد که ایران حاضر به پذیرش آن نیست.

نتیجه‌گیری:

ایران و دیگر بخش‌های جبهه مقاومت صبر می‌کنند تا:

۱. اشراف اطلاعاتی کامل پیدا کنند.

۲. از جهت تجهیز نیرو و امکانات در آمادگی کامل قرار بگیرند.

۳. از جهت رسانه‌ای، سلطه فکری و فرهنگی پیدا کنند.

و بعد وارد نبرد بشوند.

 

  • Oceanus

نظرات (۶)

  • صـــالــحـــه ⠀
  • تحلیل‌تون اشتباهه متاسفانه.

    فقط یک مورد: سامانه گنبد آهنین رو در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی؛ توسط ایران برای حماس هک شد.

    و یو مورد دیگه: الان نیروهای مقاومت در اوج آمادگی هستند.

     

    دلیل وارد عمل نشدن ایران به طور مستقیم این مواردی که شما گفتید نیست.

     

    پاسخ:
    سلام علیکم 

    شتاب نفرمایید.
    بنده همیشه سعی می‌کنم بر پایه‌ی اطلاع نسبتا متقن تفسیر یا تبیین داشته باشم.
    برای دو موردی که فرمودید، منبع معتبری پیدا نکردم. اگر منبع معتبری سراغ دارید بفرمایید تا این مطلب پاک شود.
  • صـــالــحـــه ⠀
  • اصراری ندارم که بپذیرید‌ ولی اخبار رو اگر دقیق‌تر دنبال کنید؛ تحلیل‌ها رو بخونید، متوجه خواهید شد که اسرائیل در هر حال قصد کوبیدن غزه رو داشته و حالا حماس در حمله پیش‌دستی کرده. در چنین شرایطی خروج از این موقعیت جنگی از هر چیزی مهم‌تره و چگونگی خروج طرفین تعیین کننده پیروز میدان هست. 

    بنابراین جبهه مقاومت منتظر این نیست که با آمادگی بیشتری وارد جنگ بشه. بلکه با یک دقت شطرنج‌وار جلو میرن تا این حمله‌ها کم کم به کیش و مات شدن اسرائیل منجر بشه.

    کلا من تعجب کردم از تحلیل شما. الان قدرت بازدارندگی حماس برای مقابله با اسرائیل کافیه! اسرائیل یکی دو روز پیش حمله زمینی کرد و همون ساعت اول مجبور به عقب نشینی شد.

    پاسخ:
    دنبال کردن اخبار یک بحث است اما میزان اعتبار اخبار و باور کردن آن‌ها بحثی دیگر است. در اینکه حماس حق حمله داشته شکی نیست، اما در جزییات امر، مسائل زیادی وجود دارد که شاید تا پنجاه سال دیگر هم بیان نشود.

    بحث قدرت بازدارندگی و حمله هم دو مقوله جدا هستند. برای مثال ایران قدرت بازدارندگی دارد اما این وسط مشکلاتی وجود دارد که قدرت حمله را می‌گیرد. برای مثال وقتی عین الاسد را زدیم، پدافند خودمان هواپیمای اوکراینی را به خطا زد.

    یادمان نرفته است که انتقام سخت هنوز انجام نشده است.
  • صـــالــحـــه ⠀
  • اونوقت شما چطور می‌تونید تشخیص بدید فلان خبر معتبر نیست؟ :/

    یا اونوقت منبع اطلاعاتی شما چیه که یه جزییاتی رو میدونید که ما نمیدونیم؟

     

    محض اطلاع شما، بنده واحد درسی نظامی راهبردی معاصر پاس کردم و باری به هر جهت نه اخبار رو قبول می‌کنم و نه تحلیل‌ها رو می‌پذیرم و نه خودم باری به هر جهت تحلیل می‌کنم.

    پاسخ:
    1. برای بنده اصل بر عدم اعتبار اخبار است، مگر اینکه قرینه‌ای موید پیدا شود. قرینه‌ها هم مختلف هستند. مثلا همخوانی و عدم تناقض اخبار یک قرینه است. یا پدیده‌های میدانی که قبلا از طرق مختلف تایید شده‌اند.

    2. حقیقت امر سعی می‌کنم روی اخبار آشکار تکیه کنم و قطعات پازلی که بین این اخبار قرار می‌گیرد را خودم تکمیل کنم. مثلا اینکه حماس تحت تاثیر جریان اخوان المسلمین و به تبع ترکیه و قطر است، امری نسبتا آشکار است. 
    یا مثلاً اصل بیانات رهبری هم امری آشکار است.
    به این‌ها نگاه می‌کنم و سعی می‌کنم یک نسبت معقول بین آن‌ها برقرار کنم.

    قرائن بعضی از اخبار رو تایید نمی‌کنند. نمی‌گم رد می‌کنند، بلکه میگم تایید نمی‌کنند. برای مثال از سال‌های دور و درگیری‌های متعدد اسرائل یادم است که سامانه گنبد آهنین نقص داشته است. پس ضرورتی نداشته است که ایران آن را هک کند. اگر هم هک صورت گرفته، آیا این هک از طرف ایران بوده؟ آیا ایران انتقال دانش و تکنولوژی انجام نداده است ؟ اگر این خبر مهم واقعا صدق داشته است، چرا از طرف مقام‌های رسمی در رسانه‌ها منتشر نشده است؟ و ده‌ها سوال دیگر.


    در کل در متن اصلی وبلاگ هم چندبار واژه احتمال و ظاهراً به کار رفته. یعنی با اطمینان صحبت نکردم. فعلا این احتمالات به ذهنم رسیده.
  • صـــالــحـــه ⠀
  • میدونید ایراد این تحلیل شما کجاست که من نمی‌تونم بی‌تفاوت بمونم؟

    وگرنه برام مهم نبود. میگفتم حالا یک نفر اشتباه داره فکر می‌کنه. اشتباه تحلیل میکنه. الان هم درصدد گرفتن ریز غلط‌های متن و پاسخ‌های شما نیستم...

    اما

    اماتحلیل غلط شما، باعث میشه مخاطب فکر کنه جمهوری اسلامی نسبت به قضیه فلسطین خیلی محافظه‌کار هست. جمهوری اسلامی منفعل هست. در حال دو دوتا چهارتا کردن هست و قدرت تصمیم‌گیری آنی و در شرایط بحرانی رو نداره. نسبت به قتل عام مردم مظلوم غزه بی‌تفاوت هست. انقلاب اسلامی فقط در شعار و حرف، دم از آرمان فلسطین میزنه...

    این متن شما این امتداد رو داره. چه متوجه باشید و چه نه. و خیلی زشت و بد هست که با کارنامه درخشان جمهوری اسلامی ایران؛ یک چنین تحلیلی با چنین امتدادی رو داشته باشیم. (مگر اینکه شما در موارد دیگه هم همینقدر اشتباه تحلیل کرده باشید)

    این حرف‌ها رو در حالی می‌زنید که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش درگیر انتقال و تولید دانش ساخت موشک بومی و آموزش نیروهای فلسطینی بوده. (اگر حماس تحت تاثیر اخوانی‌ها و ترکیه و ... است؛ بیشتر از هرچیز، متاثر از انقلاب اسلامی ایران هست! یاللعجب که این رو نمی‌بینید!) و الان هم نیازی نیست که ایران به طور مستقیم ورود کنه وگرنه می‌کرد. الحمدلله انقدر نیروها مقاومت در منطقه حاضر هستند که نوبت به ما نمی رسه‌‌.

    حاج قاسم قبل از شهادتشون جغرافیا و برنامه کلان نیروهای مقاومت رو برای فرماندهان تشریح کرده بودند و خطی که داره ادامه پیدا می‌کنه هنوز همون خط و جهت‌گیری هست و اینطور نیست که ما معطل عدِّه و عُدّه مونده باشیم. در دوران دفاع مقدس ما ثابت کردیم که "کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله" چقدر کج فهمیه که فکر کنیم ایران حاضر به پذیرش هزینه نیست!

    اون زمان که شرق و غرب عالم علیه ما جبهه گرفت و وارد جنگ شد، به بهانه کمبود ها پا پس نکشیدیم. در جنگ‌های دیگه اسرائیل و حزب الله، نبرد با داعش در منطقه و ... هم همین بوده و حالا این اسرائیل زپرتی باقی مونده! این که دیگه معطلی برای از جهت تجهیزات و ... در آمادگی کامل قرار گرفتن نمی‌خواد! فقط تصمیم‌های هوشمندانه و همونطور که گفتم شطرنج‌وار می‌خواد. برای همین پیچیدگی‌ها هم خیلی فعلا قابل درک و فهم نیست در بادیِ امر. 

     

    فقط یک مساله هست که من خودم نمیدونم چقدر برای نظام اهمیت داره و اون افکار عمومی و پذیرش مردم هست. من شخصا فکر می‌کنم اگر مردم بیشتر با رویکرد حمله به اسرائیل همراه میشدند و مثلا در پویش حریفت منم بیشتر شرکت می‌کردند، نظام تعلل نمی‌کرد برای با خاک یکسان کردن اسرائیل.

    و لی با این حال؛ باز هم معتقدم تا وقتی نیروهای مقاومت هستند؛ ممکنه نوبت به ما نرسه و لازم نباشه ورود کنیم:)

    پاسخ:
    محافظه کاری جمهوری اسلامی در بسیاری از مسائل اظهر من الشمس است و من به شخصه مخالفم. نمونه‌اش شیعیان عربستان و افغانستان و ... .
    اما در این مورد خاص، به نظرم محافظه‌کاری کشور معقول است. با حضور این همه منافق در کشور و ضعف‌های ناشناخته‌ای که داریم، معلوم نیست که در صورت ورود علنی به این درگیری‌، پدافند خودمان، چندتا هواپیمای خودی دیگر را بزند.

    احتمالات دیگری هم به ذهن می‌رسد، چه بسا بی نهایت احتمال وجود داشته باشد. اما به نظرم محترمانه از کنار مسأله رد بشیم بهتر است.
    اینکه بگیم در جریان حمله بودیم و الان نشستیم قتل عام مردم فلسطین را نظاره می‌کنیم بیشتر جمهوری اسلامی را محافظه کار نشان می‌دهد. بگیم در جریان نبودیم و انشاالله در اسرع وقت کمک می‌کنیم آبرومندانه‌تر است.


    سلام من با حرفاتون مخالف نیستم و به نظرم دید جالیبه ولی بعضی جملاتی که تو نظرات گفتید مخصوصا نظر آخری یکم نگرانم کرد.

    جدای اون احتمالات دیگر که گفتید ازش رد میشید گفتید که معلوم نیست اگر مستقیم درگیر بشیم پدافندمون چند هواپیمای خودی دیگه رو میزنه. با این حساب به طور کلی نظرتون اینه که ایران شرایط درگیری مستقیم در این جنگ رو نداره یا بعد از آمادگی و اشراف میتونیم وارد میدان بشیم؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    به نظر حقیر ایران توان نظامی جنگ را دارد اما بالاخره نقاط ضعفی هم وجود دارد که ممکن است در جنگ خودش را نشان دهد. این نقاط ضعف، در عرصه فرهنگی و روانی ما را شکست می‌دهد.
    یعنی اگر ما تلفاتی در این جنگ بدهیم، منافقین و مفسدین و ...، پدر ما را در داخل در می‌آورند. در خارج هم کشورهایی مثل چین ما را تحت فشار قرار می‌دهند. پس بهتر است که خود را ناآگاه جلوه بدهیم و مسیر جنگ را خارج از کنترل خود نشان دهیم. جمله‌ای که حضرت آقا راجع به بیتابی مردم گفت یعنی همین. یعنی ما کاره‌ای نیستیم. جوانان فلسطینی جنگ را شروع کردند. اگر هم ادامه پیدا کند، مردم بی‌تاب می‌شوند و دخالت می‌کنند. به ما ربطی ندارد.

    یعنی ایران نمی‌خواد دخالت کنه؟ چرا می‌خواد دخالت کنه ولی دوست داره دخالتش طوری باشه که اگر تلفات مالی و جانی داد، هزینه فکری و روانی نده.

    حزب‌الله هم همینطور. اونم تخت فشار گروه‌های سنی و مسیحی لبنان است. برای همین خیلی نرم وارد درگیری شده. 

    البته این وسط اسرائیل هم می‌ترسه. به نظر من همه می‌ترسن که یک درگیری شدید رخ بده. اگر هم مایل به درگیری باشند، سعی می‌کنند شروع کننده جنگ نباشند.
  • همطاف یلنیـــز
  • سلام

    به نظر منم تحلیل شما اشتباه است

    و

    توضیحات صالحه برای رد تحلیل اشتباه شما کافیست

    .

    این نظر که "ایران و دیگر بخش‌های جبهه مقاومت صبر می‌کنند اشراف اطلاعاتی کامل پیدا کنند." واقعا عجیبه! نظامی نیستم ولی فهمیدم هوشمندی بیشتر از تجهیزات کمک میکنه در شکست دشمن.

    ما رهبر هوشمندی داریم و نظامیان گوش به فرمان.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    یک نظریه یا تحلیل باید با قرائن دیگر هم سازگار باشد.
    تحلیل ایشان لوازمی داشت که پذیرش آن سخت است.
    اگر ایران از ابتدا در جریان ماجرای حمله حماس و حامی آن بوده، چگونه به خود اجازه می‌دهد که الان ساکت بنشیند؟! برای چنین روزی نیندیشیده بود؟!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">