یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

درگیری مزمن

چهارشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۰۰ ب.ظ

فارغ از اینکه ایران در جریان حمله حماس بوده یا خیر (خود این فرض هم حالات مختلفی دارد، مثلا اینکه چه تعداد از مسئولین و در چه سطوحی و ... در جریان بوده یا نبوده‌اند)، ایران فعلا جرأت نکرده است که مسئولیت جنگ را بر عهده بگیرد.

اما ایران چه خواهد کرد؟

به نظر می‌رسد که راه حل ایران، ایجاد درگیری مزمن برای اسرائیل باشد. چون بسیاری از مردم  اسرائیل مهاجر هستند و تعلق خاطر عمیقی به خاک اسرائیل ندارند. کافی است که یک درگیری مزمن برای اسرائیل ایجاد شود تا آرام آرام، اسرائیل را ترک کنند و اسرائیل از درون متلاشی شود. فقط کافی است که حماس روزی یک راکت به هر شهرک صهیونیستی بزند، تا کار تمام شود.

از بیانات امروز مقام معظم رهبری هم چنین چیزی بر می‌آمد. ظاهراً ایران قصد دارد با تاکید بر مظلومیت فلسطین، راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را باز کند. اگر غذا و سوخت و دارو به غزه برسد، غزه مقاومت می‌کند و درگیری مزمن محقق می‌شود و اسرائیل بدون هیچ درگیری سخت و شدیدی، نابود خواهد شد. (سازمان ملل گفته است که فقط در ماه جاری، حدود ۵۵۰۰ مادر فلسطینی در غزه وضع حمل می‌کنند. با توجه به این نرخ رشد، آمار شهدای فلسطینی رقم نگران کننده‌ای نیست.)

 

احتمالاً کشورهایی نظیر روسیه و چین هم از این طرح استقبال خواهند کرد. چون درگیری در اسرائیل، مرزهای آنان را نیز آرام خواهد کرد.

 

اگر درگیری مزمن رخ بدهد، بسیاری از کشورهایی که در ظاهر بی‌طرف هستند نیز از سرمایه‌گذاری در اسرائیل خودداری خواهند کرد.

 

درگیری مزمن به دلیل شدت کمتری که دارد، حساسیت کمتری ایجاد می‌کند و فشار کمتری روی ایران وارد می‌کند.

 

خود اسرائیل هم احتمالاً می‌داند که درگیری مزمن به معنای مرگ اسرائیل است، لذا به وحشیانه‌ترین حالت ممکن به قتل مردم غزه پرداخته است، تا بتواند آن‌ها را متوقف کند. وقتی پای مرگ و زندگی اسرائیل در میان باشد، دیگر حقوق بشر و افکار عمومی و ... برایشان مهم نیست.

 

  • Oceanus

نظرات (۱)

مشارکت داشتن یک حرفه 

مسئول بودن یک حرف دیگه 

دقیقا این تصور اشتباه که این جنگ جنگ ایران و اسرائیله و مردم غزه نخود سیاه هستن که وسط درگیری‌های ما دارن تلف میشن این روزها از بین رفته. و این نتیجه تصمیمات درست ایران بوده. تا اینجا با حمایت غیرمستقیم از طریق کشورهای مسلمان کمک کرده خودشون به استقلال برسن و با تصمیم خودشون وارد عمل بشن، در قدم بعدی هم کل دنیا داره درگیر این نبرد میشه. ایران اگه بپره جلو و بگه من بودم من بودم، تلقی عمومی این میشه که جنگی هست سر منافع ملی ایران. در حالی که این موضوع حقیقت نداره. جنگ انسانیته و به تک تک انسان‌های کره‌ی زمین ربط داره و همه باید تصمیم بگیرن کدوم طرف بایستن. جمهوری اسلامی اگه بخواد از حمایتش از فلسطین استفاده کنه تا برای خودش اسم و رسمی بخره و خودش رو به عنوان ناجی نو چشم و چال مردم دیگر کشورها بکنه ناخودآگاه بقیه خودشون رو عقب میکشن و میگن جنگ ایران و اسرائیل به ما چه. اگه واقعا ایران ناجی فلسطینه و باور داریم این تبیین و معرفی باید از طریق افراد غیرحکومتی رخ بده نه خود حکومت 

پاسخ:
پوزش بابت تاخیر در پاسخ.
این ایام درگیر بیماری بودم.
فرمایشات شما به گونه‌ای است که نمی‌شود با آن مخالفت کرد. البته پذیرش آن نیازمند قرینه‌های عینی است. برای مثال، این که این جنگ صرفا جنگ انسانیت باشد، کمی بعید است.‌ انگیزه‌های فراوانی دخیل است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">