یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

بی توجهی محمدرضا شاه به دموکراسی و حق مردم موجب شد که همه جریان‌های مخالف شاه متحد شوند و شاه سقوط کند. اگر شاه ایران به مجلس احترام می‌گذاشت و جریان‌های روشنفکری وارد چرخه قدرت می‌شدند، هیچگاه انقلاب اسلامی با رهبری روحانیت شکل نمی‌گرفت.

 

اما این داستان یک درس عبرتی برای دیگران داشت. حکومت شاهنشاهی مراکش تصمیم گرفت خود را محدود کند و با روشنفکران سکولار متحد شود تا جریان مذهبی قدرت پیدا نکند. (https://www.independentpersian.com/node/300001

البته تمام مطالب این لینک مورد تایید بنده نیست.)

 

بعدش روحانیت ایران چه کرد؟ ایران از جریان‌های آزادی‌خواه مراکش حمایت کرد. البته اینکه حمایت ایران در چه سطح است، واقعا معلوم نیست ولی در رسانه‌های غربی، متهم اصلی تسلیح جبهه پولیساریو که حدودا نصف مساحت مراکش رو در اختیار دارد، ایران است. فایده این حمایت در هر سطحی که باشد این است که نشان دهد سلطنت مشروطه، الگوی موفقی برای جهان اسلام نیست و جمعیتی در حدود نیم میلیون، می‌توانند نصف یک مملکت را از کنترل پادشاه خارج کنند.

کار دیگری که در ایران صورت گرفت، این بود که از طریق انتخابات بخش اعظم روشنفکران وارد چرخه قدرت شدند و در نتیجه مخالفین اصل حکومت در اقلیت قرار گرفتند.

 

 

 

اگر می‌خواهید ارزش جمعیت چندین میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابآتی را بفهمید کافی است به مراکش نگاه کنید. یک جمعیت نیم میلیونی می‌توانند نصف مملکت را از کنترل حکومتی که ۳۷ میلیون جمعیت دارد خارج کند. این‌ها نشان می‌دهد که شاید خیلی از مردم موافق جمهوری اسلامی نباشند اما مخالفین جدی جمهوری اسلامی در اقلیت محض هستند.

  • Oceanus

انتخابات

نظرات (۳)

  • صـــالــحـــه ⠀
  • چه تحلیل جالبی کردید!

     

    یه چیز جالب هم بگم. خب من پدرم چند سال در مراکش فعالیت دیپلماتیک انجام داد و حدودا یک سال بعد از اینکه که پدرم به ایران برگشت، مغرب (مراکش) با ایران قطع رابطه کرد اما نه به این دلیل که گفتید و شاید از اون مقاله خوندید (من نگاه نکردم چون فیلترشکن نداشتم)

    ولی فارغ از دلیل اصلی قطع رابطه، حتی اون زمان هم چنین اتهامی (مساله سلاح منظورمه) به ایران زده نشد تا جایی که من یادمه.

    احساس می‌کنم این اتهام رو بعد از حدود ۱۵ سال دارن به ایران می‌چسبونند.

    واقعا برام جالب شد. باید از پدرم بپرسم.

    پاسخ:
    ممنون از نظر شما.

    ایران پولیساریو رو به رسمیت شناخته ولی کمک تسلیحاتی به پولیساریو رو تکذیب می‌کنه. ولی اینکه حقیقت ماجرا چیست خدا می‌داند. در همین ماجرای غزه هم مسئولین ایران خودشان را به آن راه زدند که ما نمی‌دانستیم اما هیچ کس باور نمی‌کند.

    این قطع رابطه هم ظاهراً نوسان داشته است. یک مدت رابطه را قطع می‌کنند و دوباره وصل می‌کنند و دوباره قطع می‌کنند و ... .


    ولی درکل سرمایه گذاری روی پولیساریو کار معقولی است. چون هم شیعیان زیادی در مراکش حضور دارند و هم موقعیت جغرافیایی خوبی است. 
  • سید محسن موسوی
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    درود بر شما--اطلاعات جالبی است.ممنون از انتشارش****** ** ******** ** ********** ***** ** *** ******* ***** ***** ***** ****** *** ** ***** ** **** ** **** *** *********** *** ** **** **.ضمنا عرض کنم ایران در ابتدای یک راه هزار ساله هست و هنوز نتوانستیم طرح و شرح نسبتا کاملی از یک حکومت مذهبی ارائه دهیم.در قالب تاریخ ما در لحظات اولیه حیات یک روش حکومتی هستیم.البته برای خشکاندن این نهال تازه رسته فعالیت های بزرگ بین المللی انجام میشود و حتی به میزان وسیعی در حکومت ما نفوذی های زیادی از تفکرات ضد مذهبی وجود دارد. اما تا اینجا و شفاها اصول حکومت ما قابل دفاع است.خطر اصلی اجرای غلط و یا ضعیف ارکان تفکر است.**** ** *** **** ** ***** ** ** **** ***** **** ** ***** *********

    جای این یاوه گویی ها یه رفراندوم راه بندازید. انتخابات های مهندسی شده و تشییع جنازه و راهپیمایی، با کمال احترام چیزی جز نمایش قدرت نیستن، مثل سینمای سفارشی، مثل سرودهای مناسبتی. ارزش سیاسی و عملی ندارن.

    پاسخ:
    انتخابات خودش رفراندومه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">