یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

از این اختلافات نمی‌ترسیم!

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۵۸ ب.ظ

به عنوان کسی که دغدغه دین دارد، رای آوردن اصطلاح طلبان را بهتر از رای آوردن ائتلاف قالیباف می‌دانم.

این مجلس از یک طرف برای دین مردم کاری نکرد. از سوی دیگر بسیاری از ظرفیت‌های مردمی را سوزاند!

از جهت مسائل اقتصادی و اجتماعی و ... هم وقتی رد خیلی از مشکلات رو می‌گیریم، به این مجلس می‌رسیم. اگر اصلاح طلب بودند، می‌توانستیم آن‌ها را رنده کنیم ولی اصولگرا هستند و در لباس اسلام و انقلاب! دست ما بسته میشود.

 

 

پ.ن: من به اصلاح طلبان رای نمی‌دهم. اما میگم از اختلاف بین اصولگرایان هم نترسیم. اونا لولو نیستن. بر فرض که به قدرت برسند هم شر محض نیستند.

  • Oceanus

انتخابات

نظرات (۷)

واقعا مجلس ۴ سال پیش بیشتر از مجلس حال حاضر مورد تایید شما هستند؟

پاسخ:
چه تفاوت عمیقی بین مجلس قبلی و مجلس فعلی می بینید؟

تفاوت های بسیاری و در اوجش مردمی تر بودن

پاسخ:
من این مجلس رو مردمی نمی‌دونم، چون مردم نامحرم بودند. شفافیتی وجود نداشت.
این مصوبه‌ای که ظاهراً هنوز شورای نگهبان تأیید نکرده هم باید بیاید ببینیم چیست.
  • صـــالــحـــه ⠀
  • تفاوت‌ها ی عمیق رو باید از مصوبات فهمید...

    با یک گوگل ساده می‌تونید به بسیاری از تفاوت‌های این دو مجلس پی ببرید

    پاسخ:
    این‌ها رو بنده هم دیده‌ام. ولی کاش به طور موردی اشاره می‌فرمودید.
    مثلا یکی از مصوبات مجلس که دوبار تغییر کرد و حدود هشت ماه ساخت و ساز مسکن در کشور رو مختل کرد،بحث ماده پنج بیمه بود که آخرش چیز خاصی نصیب کارگردان نشد.

    نکته بعدی اینکه گاهی اوقات نقاط قوتی دارند ولی عمیق نیست. حتی خوبی‌هایی دارند که این خوبی‌ها دردسرساز است. یعنی به خاطر این خوبی‌ها، هرچی بهشون بگیم تف سربالاست!

    ببخشید اما کاملا با حرفتون مخالفم.

    دوتا دلیل آوردید که اگرچه از نظر من منظقی نیست اما چون دغدغه شما بوده می پرسم: 

    اگر طبق حرف شما طرف مقابل رای بیاورد، برای دین مردم کاری می کند؟! یا ظرفیت های مردمی را احیا می کند؟! 

    همینکه یکی باشه که قابلیت رنده شدن داشته باشه برای شما کافیه؟!!!

    آیا دوره قبل تر که هم دین و دنیا و از همه بدتر قلب مردم را آتیش زدند رنده شون کردید؟ اگر رنده شون کردید دردی از ما مردم حل شد؟!

    لطفا منطقی باشید!

    به شخصه ترجیح می دم مجلسی همسو با دولت داشته باشیم تا اصطکاک ها و بهانه ها برای کار نکردن به حداقل برسه.

    پاسخ:
    من نه به رئیسی رای دادم و نه به اینا ولی چون مذهبی هستم، غالبا باور نمی‌کنند که با اینا مخالف باشم. مشکل هم فقط من نیستم. مشکل اینه که کارهای اینا پای دین نوشته میشه.
    بعضی چیزهای شاید در کوتاه مدت سختی داشته باشه، اما در بلند مدت تیشه به ریشه میزنه. چرا چون چند وقت دیگه که گند کارهای حضرات درآمد، جریان مذهبی در بن بست فکری قرار می‌گیرد.

    در ضمن، این مجلس خیلی هم با دولت همسو نبود، خیلی از اوقات ترمز دولت رو کشید. با همین ظاهرشون، دست دولت رو هم برای مخالفت با مجلس بستند. به نظرم با مجلس اصلاح طلب، حتی دست دولت هم برای مخالفت با مجلس بازتر باشه.

    من مشکلی با انتخاب شما ندارم و نگفتم به کی رأی دادید، شما می تونید حتی به آقای همتی رأی داده باشید. این انتخاب شماست. الان هم اگر واقعا انتخاب شما اصلاح طلب ها یا هریک از 3هزار نامزد مجلس باشند این باز انتخاب شماست و قابل احترامه.

     

    فقط دوتا سوال ساده براساس دغدغه خودتان پرسیدم:

    اگر طرف مقابل رای بیاورد، برای دین مردم کاری می کند؟! یا ظرفیت های مردمی را احیا می کند؟! 

     

    بعنوان کسی که با جناح اصلاح طلب بزرگ شده قاطعانه جواب میدم خیر!

    پس درد شما دین و مردم نیست! شما چون می خواین خودتون را از فشار پاسخگویی خلاص کنید می گید به اصلاح طلب ها رای بدیم. تا این فشار روی شما نباشه و روی دیگری باشه. که به نظرم منطق مومنانه و حتی وطن پرستانه و سازنده ای نیست.

     

    اگر بخواین اینطوری فکر کنید که کلا باید نظام را منحل کنید تا شاید کارهای اینا پای دین نوشته نشه. که حتی اگر همین کارم بکنیم باز همیشه یک عده تو بن بست فکریند، یک عده تو نقش سیم رابط و در نتیجه از این مطلبی که می فرمایید رها نمیشیم.

     

    بعلاوه قرار نیست دولت و مجلس کاملا همسو باشند، قراره کمترین اصطکاک را داشته باشند. و فایده ای تو تضاد دولت و مجلس نیست که حالا در این زمینه دستش بازتر باشه مزیت محسوب بشه!

     

    در خصوص شفافیت هم فکر می کنم سامانه شفانما قدم خوبی باشه و البته که قدم های بیشتری لازمه.

     

    درهرحال امیدوارم انتخاب خوبی داشته باشید

    پاسخ:
    اگر طرف مقابل رای بیاره، بسیاری از ظرفیت‌های مردمی خود به خود فعال میشن نه اینکه اصلاح طلب‌ها عامدا فعالش کنند. همون طور که در دوره خاتمی مذهبی ها فعال شدند و در دوره احمدی نژاد سست شدند. در دوره روحانی مجدد فعال شدند و در دوره رییسی هم داشتند دچار رخوت می‌شدند که مشی ضددینی یا حداقل بی توجه به دین حضرات آشکار شد.

    در بحث بن‌بست هم آدم سبک سنگین می‌کنه، می‌بینه یه چیز جنبه مثبتش بیشتره یا منفی. اگر جهات مثبتش بیشتر باشه، یا حتی امید داشته باشه که جهات مثبتش بیشتر‌ میشه، می‌تونه پای اون بایسته، تا موقعی که امید هست بن بست نیست. نه تنها در امور دینی، بلکه در امور مادی هم جهت مثبت این مجلس رو غالب نمی‌بینم. امیدی هم ندارم که جهت مثبتشون غالب بشه. 
    واقعا هم هیچ تفاوت عمیقی بین اینها و اصلاح طلب ها نمی‌بینم. در ماجرای عزل معاون سیاسی وزیر کشور و برخی مصوبات دیگر و ماجراهایی نظیر شاسی بلند و دنا پلاس، مشی اقتصادی مجلس روشن شد.


    با این اوصاف، برای چی خودم را در دنیا و آخرت رسوا کنم؟

    من به اصلاح طلبان رای نمی‌دم ولی اونا رو لولو هم فرض نمی‌کنم.


  • سید محسن موسوی
  • درود بر فرهیخته گان محترم=بومب...اول دین با مذهب تفاوت دارد.آنهم تفاوت اساسی.اگر کسی مذهبش را دین فرض کند.شاید دلش بخواهد.ولی در حقیقت دین با مذهب فرق دارد.دوم.بررسی موضوعات حکومتی نیاز به اطلاعات و آمار و شناخت زمینه های عملی و نظری دارد.یکی از جملات کوتاهم که حدود سه سال پیش نگاشته شده وصف این حال است که در پایان ان را کپی می کنم.اما برای نتیجه گیری بهتر و اولی تر اینست که متوجه ماموریت حکومت و هدف دنیا از بر پائی چنین حکومتی چیست؟

    *ما در مقابل چالش حاکمان ،که همیشه تازه است ،بر اساس الگوی قدیمی  پاسخ می گوئیم .بنا بر این، پاسخ ما فاقد اعتبار ،تازگی و نو بودن بوده و معادل نیست

    پاسخ:
    سلام علیکم
    بله از جهت اصطلاحی درست می‌فرمایید اما از جهت عینی و مصداقی دین ما همان مذهب ماست. تفاوت خارجی ندارند.

    راجع به بحث مراجعه به دین هم عرض کنم که در اسلام اعم از مذهب شیعه و سنی، چیزی وجود دارد به نام اجتهاد که الگوهای دینی را به روز رسانی می‌کند.
  • سید محسن موسوی
  • درود بر شما--نخیر مذهب همان دین نیست به شهادت فرمهای رسمی و غالبا دولتی چون هم از دین شما سئوال کرده و هم از مذهب--بعلاوه مذاهب ناشی از انتخاب و پرورش بعضی از مفاهیم دین هستند و معمولا قسمت هایی را هم نادیده گرفته و یا تحریف کرده و یا به نفع مذهب خود تفسیر میکنند.مانند تفسیر کلمه بقیه الله که در مورد عدس است. وتوسط مذهب شیعه در مورد دیگری تائید و تفسیر شده--اگر اجتهاد ها با مسائل و نیازهای روز و واقعیات باشد و مخصوصا از زمان خودش جلو تر را ببیند بسیار مفید و موثر و لازم است.اگر مثل حوزه ما هنوز در بند ضرب عمر....باشد وای به حال حوزه و مذهب و مملکت و شیعیان. در پایان عرض کنم دین بسیار ساده و عملی و الهی است و فعلا در سطح جهان شخص مسلمان دیندار وجود ندارد.همه مذهبی هستند

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اون جمله « ضرب عمرو» است نه ضرب عمر.  یه موقع سوء برداشت و تفرقه افکنی رخ ندهد.

    ولی بگذریم. بحث بنده در مقام تعین است. یعنی یکی مثل من، یک دین و یک مذهب که عین هم هستند ندارد. یعنی در مقام تعین خارجی، دین من چیزی جز مذهب من نیست. من دو اعتقاد جداگانه ندارم. یک اعتقاد دارم.

    اما در مقام نظر، می‌شود ابعاد مختلف آن را از هم جدا کرد و گفت یکی دین است و دیگری مذهب.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">