یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

«کل فساد کان فی خلافة علی ع و کل اضطراب حدث فأصله الأشعث‏»                        شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏2، ص: 279

 

ابن ابی الحدید معتزلی میگه تمام فسادها و مشکلات در دوران حکومت امام علی (علیه‌السّلام) اشعث است، چرا که اگر اشعث نبود، خوارج از امام علی (علیه‌السّلام) جدا نمی‌شدند و آن حضرت می‌توانست معاویه را شکست دهد و شام را فتح کند.

 

پ.ن: خوارج دو بار از امام علی (علیه‌السّلام) جدا شدند، یک بار بعد از ماجرای حکمیت بود که اشعث نقش پررنگی در آن داشت، بار دوم وقتی بود که امام، خوارج را قانع کرده بود تا دوباره متحد شوند و به جنگ معاویه بروند، اما این بار نیز اشعث فتنه ای به پا می کند و خوارج را از امام علی (علیه‌السّلام) دور می‌کند. شرح این ماجرای دوم، در همان آدرس آمده است.

  • موافقین ۵ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۳/۰۲
  • ۱۲۳ نمایش
  • Oceanus

انتخابات

نفاق

نظرات (۱)

سلام.

شما برای آشنایی با تاریخ اسلام چه منابعی پیشنهاد می‌کنید؟

سختی و آسونی مطالب مهم نیست. اینکه بتونم اطلاعات خوبی از تاریخ اسلام به دست بیارم مهمه.

ممنون.

پاسخ:
سلام علیکم
بنده رشته م تاریخ نیست لذا خیلی به حرف من توجه نکنید.
اگر هدفتون صرفا آشنایی باشه، جامع ترین و بهترین کتابی که میشناسم، کتاب «موسوعه التاریخ الاسلامی» نوشته محمدهادی یوسفی غرویه که به زبان عربی است در 8 جلد. البته نصفش به فارسی ترجمه شده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">