یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

دروغ آماری در بحث واکسن

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰ ق.ظ

یه سری دروغ ها هست که بهشون میگن دروغ آماری. برای آشنایی با این مطلب می تونید کتاب "چگونه با آمار دروغ می‌گویند" را مطالعه بفرمایید. کتابی کم حجم و مفید است. لب مطلب اینکه با آمار و ارقام (بدون اینکه عددها را دستکاری و جابجا کنن) واقعیت را طور دیگری نشان می‌دهند. مثال ساده‌ش اینه که وقتی می‌بینن آمار بیکاری زیاد شده، میان تعریف شغل رو عوض می کنن و هرکسی که یک ساعت در هفته کار داشته باشه رو هم شاغل حساب می کنن و اینطوری شق القمر میکنن و آمار بیکاری کم میشه.

 

حالا  در بحث آمار واکسن هم چنین دروغی رخ داده. دروغش کجاست؟ دروغش اینجاست که اینا در اوج پیک پنجم و حتی شاید بعد از آن، نسبت به واکسیناسیون گسترده‌ی مردم اقدام کردن (تا قبلش هم واکسن بود ولی خب خیلی کمتر بود.) شرط واکسن زدن هم این بود که موقع تزریق واکسن، شخص مورد نظر، کرونا نداشته باشه. همین قید باعث دروغ آماری میشه. احتمالا الان می‌پرسید چطوری؟ پاسخش اینه که:

ما تا الان چهارتا موج داشتیم و وسط پنجمی بودیم و اکثر این هایی که واکسن رو دریافت کردن، جزو کسایی بودن که تو این چهار تا موج و بخشی از موج پنجم یا مقاومت کردن یا قبلا گرفتن و خوب شدن. یعنی این احتمال وجود داره که تا الآن کسانی واکسینه شدن که خودشون مقاومت بالایی داشتن و اصلا نیازی به واکسن نداشتن و  مسئولین وزارت بهداشت، مقاومت این افراد رو به پای واکسن حساب کردن.

 

خب کی میشه به آمار مسئولین اعتماد کرد؟ ان شاءالله اگر تا قبل از موج ششم و در شرایط عادی، تعداد زیادی واکسینه بشن، طوری که افراد مقاوم گزینش نشوند، بعد از موج ششم می‌توان راجع به تاثیر واکسن قضاوت کرد. (فراهم کردن این شرایط بسیار سخت است.)

  • Oceanus

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">