یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

پیشگفتار:

اول مبانی مسکویه را می‌نویسم بعدا نتایج. اگر حال ندارید، اول نتایج را بخوانید، اگر دیدید جالبه، برگردید به مبانی.

 

مبنای اول: تشکیک در وجود انسان

از نظر مسکویه، انسانی دارای مراتبی مختلف است که همزمان همه را دارد:

1. مرحله‌ی جماد(اجسام بی‌جانی مثل سنگ)

2. مرحله‌ی نبات (گیاهان)

3. مرحله حیوان ( همین حیوانات خودمون)

4. مرحله انسانی (که مرحله‌ی خاص انسان است. عنوان عالم عقل هم بهش میدن.)

 

الان با مرحله‌ی حیوان کار داریم. مسکویه میگه مرحله‌ی حیوان هم خودش دارای مراتب است:

1. مرتبه‌ی اول حیوانی: حرکت (برای جذب غذا و منابع) یعنی اگر گیاه راه بیافته و برای غذا اینور و اونور بره، دیگه گیاه نیست، میشه حیوان.

2. مرتبه‌ی بعدی: جفت‌گیری و آمیزشه. 

3. مرتبه‌ی بعدی: بحث جنگ و ستیز و غلبه بر دیگر حیوانات است. (از نظر مسکویه، حیواناتی که وحشی‌تر هستند و سلاح دارند، در مرتبه‌ی بالاتری قرار دارند.)

4. مرتبه‌ی بعدی: بحث تقلید و یادگیری است.(یعنی برترین حیوانات، این ویژگی را دارا هستند.)

اگر حیوان یک مرتبه بالاتر بیاید و تعقل بکند، دیگر حیوان نیست، بلکه انسان شده است.

 

مبنای دوم: توجه

از نظر مسکویه، اگر انسان به مراتب انسانی خودش توجه نکنه، تو همون مرتبه‌ی حیوانیت می‌مونه. برای اینکه انسانیت انسان، بالفعل بشه، باید دائم به امور انسانی بپردازه و امور حیوانی و گیاهی، تنها در حد ضرورت بمونه.

 

 

 

 

حالا بحث ورزش حرفه‌ای:

برای اکثر مردم که بعد انسانیشون رشد نکرده و مرحله‌ی حیوانیشون قوی‌تره، ورزش‌های پر از درگیری و زد و خورد جذاب‌تره. یعنی هر چی بعد غلبه و درگیری بیشتر بشه، اون ورزش جذاب‌تر میشه.

 

یکی از دلایل اینکه ورزش بانوان خیلی جذاب نیست، اینه که وحشی‌بازی و درگیری در ورزش زنان کمتر است.

 

حالا اومدن برای جذابیت ورزش زنان، عنصر سکس رو هم وارد ورزش کردن. با این حال باز هم ورزش بانوان به جذابیت ورزش آقایون نمیرسه، چون عنصر سکس، در مرتبه‌ی پایین‌تری نسبت به خشونت قرار داره.

 

 

با توجه به اینکه در بیشتر رشته‌های ورزشی، خشونت و سکس حرف اول را می‌زند، یعنی بعد حیوانی انسان غلبه دارد و وقتی بعد حیوانی انسان غلبه دارد، توجه به امور انسانی و ارزش‌های والای اخلاقی کم می‌شود. در نتیجه اخلاق ورزشی، تنها در حد یک شوخی باقی می‌ماند.  قوانین سخت‌گیرانه در رشته‌های ورزشی هم ناشی از همین مطلب است. (اخلاق در حاشیه‌ی ورزش قرار دارد.)

 

 

 

  • موافقین ۳ مخالفین ۳
  • ۰۰/۰۷/۲۸
  • ۱۳۷ نمایش
  • Oceanus

نظرات (۴)

والیبال کدوم یک از این عناصری که گفتین رو داره مثلا؟ :/

پاسخ:
سلام علیکم

بحث غلبه در والیبال موجود است. یعنی در اکثر ورزش‌ها موجود است. حالا یک چیزی که به طور خاص در آن هست، همین بحث جمع شدن و داد زدن بعد از کسب امتیاز و تحقیر طرف مقابل، هستش.

لباس هاشون هم خیلی پوشیده نیست. برای خانوم ها میتونه تحریک کننده باشه.


برای فهم بهتر، میتونید با شطرنج مقایسه کنید. نه تحرک بدنی داره، نه داد و بیداد داره، نه چیز دیگه. شاید بشه گفت بحث غلبه‌ و درگیری در این ورزش در پایین‌ترین سطح باشه. لذا نمی بینید که تلویزیون بیاد و بازی شطرنج رو پخش کنه. چون اصلا جذاب نیست.


من اگر سیاست‌گذار فرهنگ و ورزش جامعه بودم، ورزش هایی مثل شطرنج را ترویج می کردم.

علیکم السلام

 

فکر نمیکنم پاد زدن و تحقیر جز اصول ورزش باشه

اگه اینطور بود پیامبر اینقدر ورزش‌های فیزیکی رو تشویق نمیکردن اصلا

 

خودمم از نگاه کردن به ورزش‌هایی مثل کشتی خوشم نمیاد.چون لباسشون مناسب نیست و درست نمیدونمش. اما نمیگم که کلا کشتی حرفه‌ای درست نیست :/ صرفا خانومها نگاه نکنن بهتره. و اینکه فوتبال یا والیبال دیگه کجاش نامناسبه؟

 

با کار تلوزیون کاری ندارم اصلا. بحث چیز دیگه‌ایه

 

ورزش فیزیکی که به سلامت و تندرستی ختم میشه و باعث تخلیه هیجان میشه رو دارید منفی خطاب میکنید شما! به صورت حرفه‌ای و رقابتی بازی کردن صرفا یکم جذابیتش رو بالا میبره. همین

پاسخ:
با عرض سلام

منظور از ورزش حرفه ایه که برد و باخت، حرف اول رو توی اون میزنه.  و الا کسی با اصل ورزش و تخصص های ورزشی مخالف نیست.

چند وقت پیش یک مستند خارجی دیدم که قهرمان  های ورزش های مختلف رو نشون میداد که چند سال بعد از قهرمان، بدنشون داغون شده بود.  این یعنی اینکه اون ورزش نه تنها جسمشون رو سالم تر نکرده بود، بلکه داغون کرده بود.  بسیاری از ورزشکارها، به خاطر برد و باخت، دارن خودشون رو نابود میکنن. چرا؟ چون هدفشون غلبه و برتری جوییه نه سلامت جسمانی.

اصل ورزش خوب است. مسابقات تفریحی هم خوب است. ولی مسابقات بزرگی که خودشون هدف ثانوی برای ورزش میشن و ابعاد حیوانی انسان رو بیش از پیش تحریک میکنن خوب نیستن.


برای لباس ورزشکارها هم لباس تا لباس داریم. کیفیت پخش ها هم فرق میکنه. مثلا بازی های ایرانی دوربینش هیچ کیفیت نداره و اصلا هیچی معلوم نیست ولی فوتبال های اروپایی کیفیتشون خیلی بالاست، اون وسط گاهی اوقات لخت میشن یا حرکات نامناسب دیگه ای انجام میدن که نمیشه اینجا شرح داد.

مطلب جالب بود

 

از یکی از علما شنیدم، در مورد ورزش شطرنج حدیث داریم، اینکه چرا شما جرجیس رو تو ورزشها انتخاب کردین جای تعجب داره

 

خشونت و سکس؟ هر چی فکر میکنم ورزشهای بیشتر مطرح نه خشونتی داره و نه اثر از جاذبه های جنسی ...

ژیمناستیک، دو میدانی، فوتبال، و حتی ورزش های رزمی خشونت به معنای خشونت خیلی کم دیده میشه مثلا تو تکواندو ضربه باید فنی باشه زیاد خشن باشه طرف خشن بازنده اعلام میشه، در مورد کشتی هم همین ....

ورزش زنانم راستش چون غالبا توان فیژیکی ضعیف تری دارن،  کمتر جذابه و الا معمولا ورزشکارا خیلی هم به قول معروف سکسی نیستن

:))

پاسخ:
با عرض سلام.
ممنون از نظر شما.

منظور از خشونت، لزوما خون ریزی و بزن و بکش نیست. منظور از خشونت، همین حس برتری جویی و تسلیم کردن طرف مقابله که حد خفیف و حد اعلی داره و این قضیه در اکثر ورزش ها هست. تو حیوانات هم همینه. بعضی هاشون میزنن همدیگرو میکشن تا سلطه‌ی خودشون رو نشون بدن. بعضی ها صرفا طرف مقابل رو فراری میدن و اهل خونریزی نیستن و ... .


بحث عنصر سکس در ورزش بانوان هم همینه.  یعنی یه حد اعلی داره و یه حد خفیف. بحث پوشش بانوان در میادین ورزشی از همین قسمه. اخیرا خیلی از بانوان اروپایی اعتراض کرده بود که چرا بدن ما باید برهنه باشه ولی بدن اقایون باید پوشیده باشه. تو اینترنت جست و جو بکنید هست. این قضیه هم تو رشته‌ی ژیمناستیک بوده و هم فوتبال ساحلی اگر اشتباه نکنم. اخیرا هم تیم بانوان یکی از کشورهای اروپایی صرفا به خاط اینکه لباسشون از اون شورت قبلی یه ذره بلندتر بود جریمه شدن.

راجع به اون حدیث هم که فرمودید، میگن ناظر به زمانی بوده که شطرنج وسیله ی قمار محسوب میشده و مربوط به عصر ما نمیشه. اگر میخواید به این جور حدیث ها اعتنا کنید، باید فلسفه رو هم ببوسید و بذارید کنار، چون در نهی از فلسفه هم حدسث داریم.



ضعف قوای جسمانی زنان هم خود به خود همون بحث خشونت رو کم میکنه. الان یه سری امارها در ورزش زنان هستش که از مردان بیشتره ولی کسی به ورزش زنها اهمیت نمیده.  مثلا بیشترین تعدا گل زده برای یک خانومه ولی اکثر افراد اونو نمیشناسن و فکر میکنن بیشترین گل رو رونالدو زده!


ژیمناستیک و دو و میدانی هک فرمودید خشونت نداره، به نظر من داره ولی خیلی کمه و چون خشونتش خیلی کمه، مثل ورزش های دیگه طرفدار نداره. به نظرم میشه گفت اکثر ورزش ها به میزان خشونتشون طرفدار دارن.
  • مرکز اندیشه کوثر
  • سلام

    خب البته ورزش پهلوانی و باستانی ایران زمین از این اتهام مبراست...

    پاسخ:
    سلام. بله.
    به خاطر همین هم هست که اکثر افراد این ورزش رو نگاه نمی کنن.
    همین چند روز پیش که رئیس جمهور بازوبند پهلوانی رو به اون بنده خدا داد، هر چی فکر کردم، جناب پهلوان را نشناختم. ظاهرا این بنده خدا، چند سال متوالی هم پهلوون شده بود!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">