یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

خوارج عدالتخواه

چهارشنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰ ب.ظ

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین ناسزاهای سیاسی که شنیدم، همین خوارج نامیدن عدالتخواهان بود.

بعد از یک مدتی با خودم گفتم اصلا فرض کنیم عدالتخواه‌ها، خوارج عصر حاضر باشن، اما آیا این رفتاری که بعضی از مسئولین با عدالتخواه‌ها دارند، درست هست یا خیر؟

 

برای پاسخ به این سوال، رفتم مواجهه‌ی امیرالمومنین علیهالسّلام با خوارج رو بررسی کردم و نتیجه‌ش شد یک مقاله. خلاصه‌ی مقاله اینکه حتی اگر فرض کنیم عدالتخواه‌ها خوارج هم باشند، باید رفتار نرم و ملایمی با اونها داشت و نه برخوردهای تند و خشن و اهانت آمیز، چراکه دود این برخوردهای غلط تو چشم خود حکومت میره.

 

این مقاله رو می‌تونید تو لینک زیر مطالعه کنید:

 http://issh.shahed.ac.ir/article_3668.html

 

البته توجه داشته باشید که توی مقاله اسمی از عدالت‌خواه‌ها نیاوردم، و این مقاله صرفا بررسی شیوه‌ی مواجهه‌ی امیرالمومنین (علیه‌السّلام) با خوارج هستش.

  • Oceanus

نظرات (۱)

خوارج وقتی متولد شد که قاریان قرآن با سرمایه داران و روسای ثروتمند قبایل مانند اشعث متحد و همدست شدند.

 

https://hawzah.net/fa/Article/View/98048

 

پاسخ:
سلام علیکم
"متحد و همدست" واژه‌ی درستی نیست. خوارج ملعبه‌ی دست اشعث شدند و الا اگر سخنان خوارج را مطالعه بفرمایید، انگیزه‌ها و اهداف و استدلال‌های خوارج با امثال اشعث کاملا متفاوت است.


اون مقاله رو هم خوندم، به نظرم یه سری جاهاش غلطه یا حداقل خیلی ضعیفه.

مثلا برای اینکه ریشه‌ی ایرانی برای خوارج اثبات کنه، سراغ اندیشه‌ی شورا میره، در حالی اندیشه‌ی شورا در خود عرب وجود داشته. نمونه‌ی عملیش یکیش ثقیفه و دیگری شورای 6 نفره‌ی عمر. جدای از اینکه ایشون باید قبلش اثبات کنه تو ایران اندیشه ی دموکراتیک بوده یا نه.
یا مثلا میگه چون خوارج به سمت غرب گسترش پیدا کردند، پس ریشه‌ی ایرانی داشتن در حالی که اینم غلطه. چون اولا اونا به سمت افریقا هم رفتن و ثانیا اینکه اونا به جاهایی میرفتن که از حکومت مرکزی دور باشه. هرجا که یک حکومت نسبتا پیشرفته و متمدن می بود، خوارج نمی تونستن اونجا بمونن.


از اینها بگذریم، نقطه ضعف اصلی این مقاله اینه که به کلام خود خوارج دقت نشده. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">