یادداشت‌های شخصی بنده

یادداشت‌های شخصی بنده

یک طلبه
که دانشگاه هم رفته
اهل مطالعات علوم اجتماعی
مشتاق شنیدن و دیدن نقد شما
**********
«توضیحات در بخش "درباره‌ی بنده"»

تجربه ناموفق تعاونی

شنبه, ۴ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰ ب.ظ

حالا که آقا گفتند جهش تولید با مشارکت مردم، یک عده راه افتادن و میگن یعنی تعاونی!

اما نکات لازم به توجه:

۱. تجربه تعاونی بارها توی ایران تکرار شده و تجارب ناموفق فراوانی داریم. (رک کتب جامعه‌شناسی توسعه روستایی خصوصیا کتاب آقای ازکیا) اگر قرار بر تعاونی باشد، باید شرایط فراوانی رعایت شود تا موفق شود.

۲. راه‌های فراوان دیگری برای مشارکت مردم هست، مانند رشد و گسترش فعالیت‌های تولیدی خرد.

 

مثلا تو بازار ایران یک نفر می‌تواند برود خودش قطعات پژو یا پراید را بخرد و ماشین را بهتر از کارخانه سرهم کند! ولی فعلا حکومت اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

این قضیه تو خیلی از صنایع دیگه هم می‌تواند تکرار شود. فقط اجازه حکومت را می‌خواهد.

 

 

  • Oceanus

اقتصاد

نظرات (۱)

با سلام و احترام

 

ضمن تبریک این ایام و آرزوی قبولی طاعات چند نکته به ذهنم رسید عرض کنم:

 

جسارتا در کشور تجربه های موفق تعاون زیادی هم داشتیم, البته من بحث نسبت موفق و ناموفق رو نمیخوام مطرح کنم ولی به هر حال تجربه های تعاونی زیادی داشتیم و داریم, البته تعاونی ها رو در قالب تعاونی های روستایی نباید ببینیم و تعاون هایی مثل بازار سرمایه رو هم میشه در قالب تعاونی دید؛ همین واگذاری عرضه های سهام شرکت ها خودش به نظر من جنبه ای از تعاون به نظر میاد که تو این سالها تقریبا موفق بوده و هم از طرفی سرمایه گذاران و عموم مردم رو تا حدود زیادی منتفع کرده و هم نقدینگی خوبی رو به صنایع و شرکت ها گسیل کرده.

 

راستش مثالی که شما از سرهم بندی پراید و پژو فرمودین مثالی نیست که اساسا در جایی از دنبا پذیرفته شده باشه, ضمن اینکه هزینه تولید این به قولی سرهم بندی قیمت کالای نهایی رو بسیار بالا خواهد برد.

اتفاقا حکومت نباید اجازه ورود شرکت های خرد رو به صنایع بزرگ باز کنه, چون شرکت های خرد عمدتا دنبال سفته بازی و سود زودبازده هستن و شرکت های بزرگ برعکس هدف های بلند مدت تر و جامع تری دارند.

 

میخوام یه مثال بزنم که به مثال شما هم نزدیک باشه, متاسفانه حاکمیت به دلایلی سود رو از تولید برده نشونده تو مصرف کننده؛ شما با کد ملی خودتون یه پژو پارس میخرید 250 میلیون تومن همون رو از کارخونه میارید بیرون میفروشید 750 میلیون تومن؛ 

این یعنی تولید کننده مجبوره خودرویی که تو بازار 750 میلیون تومن معامله میشه و 250 بفروشه و سود 500 میلیون تومنی اون رو اونی به جیب بزنه که هیییییییییییییییییچ نقشی تو تولید نداره و فقط یه دلال و واسطه است.

ولی شما بیا سهام تولید کننده خودرو رو عرضه کن, اجازه فروش کالا به نرخ بازار هم بهش بده بعد بیا سهامش رو عرضه کن در بورس یا هر مجرای دیگه, اون موقع سهام داران اون مجتمع تولیدی ما به ازای مشارکت و تعاون شون سود کسب میکنن و دیگه کسی به واسطه دلالی سودهای چندصد درصدی عایدش نمیشه فقط.

 

 

پاسخ:
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما هم قبول باشد انشالله.
سال نو هم مبارک باشد.

راجع به تعاونی، حقیقتا بنده فقط راجع به تعاونی‌های روستایی مطالعه دارم که سرگذشت تلخ و ناموفقی داشته است. از بقیه اطلاع ندارم. صرفا در این حد می‌دانم که تعاونی در ایران خیلی کم است.


مثال تولید خرد خودرو را هم با توجه به تجاربی که از غرب منتقل شده بود عرض کردم. خصوصا اینکه تو خود ایران هم زیاد دیدم افرادی در منزل خودشان خودرو معمولی یا کشاورزی ساخته‌اند. به نظرم ارزش امتحان کردن دارد.


راجع به کارخانجات بزرگ هم حقیقتا خیلی بدبین هستم. چون اخبار فساد اداری زیاد منتشر میشه. حداقل یکیش اینه که میگن تعداد کارکنان این دو خودروساز داخلی، چندبرابر کارخانه‌های خارجی است. تنها توضیحی که منتظر می شود نیز این است که این دو کارخانه مملو از افرادی است که هیچ کاری نمی‌کنند و صرفا با معرفی نامه وارد شده اند و حقوق می‌گیرند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">