پسا انتخابات ۳ : ما به اجماع باختیم؟
ماجرای اجماع نامزدها بر یک نفر، محصول یک نگاه از بالا به پایین است.
این نگاه مبتنی بر این است که مردم جامعه مانند سرباز منتظر هستند که ببینند آقایان روی چه کسی اجماع میکنند و به او رأی بدهند.
در حالی که مردم جامعه این چنین نیستند. در حالی که این نگاه غلط است و ما را از فهم بسیاری از تفاوتهای مردم در جامعه ناتوان میسازد.
این نگاه بالا به پایین میتواند باعث سلب مسئولیت از مردم شود، مردم را دچار تردید کند. مردم نمیدانند جلیلی بالاخره میماند یا نمیماند. احتمالاً مردم در تبلیغ او دچار تردید میشدند. احتمالاً افراد بسیاری که میتوانستند مبلغ جلیلی باشند، به دلیل تردید، از تبلیغ جلیلی منصرف شدند و بعضی هم که به تبلیغ پرداختند، چندان با قوت تبلیغ نکردند.
در عرض یک هفته با تبلیغ جدی جلیلی، آرای او به حدود ۱۳.۵ میلیون رسید. اگر از حدود سه هفته قبل از مرحله اول، اینچنین جدی تبلیغ میکردیم، به نظر شما وضعیت بهتری نداشتیم؟
نگویید که اجماع بازی قالیباف و دیگران بود. جلیلی هم وارد این بازی شد. وقتی که به صراحت اجماع را نفی نکرد. وقتی که اطرافیان جلیلی از وقایع و صحبتهای پشت پرده صحبت میکردند. وقتی درخواستهای عاجزانهی مردم از جلیلی برای باقی ماندن در انتخابات و پاسخهای غیرصریح جلیلی را میدیدم، دلم به حال خودم و مردم میسوخت!
#گفتمان
خودتون متوجه تناقض بزرگ مقدمه و موخره متن شدید؟